اپکس لوکیتور | چگونه از این تجهیزات دندانپزشکی باید استفاده کرد؟
اپکس لوکیتور دندان724

اپکس لوکیتور | چگونه از این تجهیزات دندانپزشکی باید استفاده کرد؟

اپکس لوکیتور | چگونه از این تجهیزات دندانپزشکی باید استفاده کرد؟

عنوان:اپکس لوکیتور
نویسنده:علیرضا براتی
وابستگی سازمانی:دندان724
کلمه مترادف:تجهیزات دندانپزشکی
مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه:10  دقیقه

اپکس لوکیتور | چگونه از این تجهیزات دندانپزشکی باید استفاده کرد؟

خب در بسیاری از مقالات گفتیم که اپکس لوکیتور یکی از تجهیزات دندانپزشکی هست که کاربر بسیار خوبی داره. در واقع این محصول رو به عنوان قول تجهیزات دندانپزشکی معرفی کردیم. خب با توجه به اینکه در رابطه با این ابزار ما قبلا یک مقاله منتشر کرده بودیم، دیگر مقاله ای منتشر نکردیم. اما با توجه به فاصله ی زمانی که افتاده است، ممکن است برخی دوستان این مقاله را مطالعه نکرده باشند.

پس در این مقاله تصمیم گرفتیم که مجددا مطالب را تکرار کنیم. به علاوه سعی کردیم یک سری اطلاعات جدید رو نیز بیاریم تا برای دوستان قبلی نیز جذاب باشه. پس سعی کنید دقت لازم رو بکار بندید تا مشکلی را دچار نشوید.

همچنین دقت کنید که میتوانید در شکل 1 اپکس لوکیتور تصاویری از این محصول را مشاهده نمائید. در شکل 2 تجهیزات دندانپزشکی نیز تصاویری موجود میباشد که میتونید ببینید.

اپکس فایندر چیست و چه کاربردی داره؟

خب به طور خلاصه میتونیم بگیم که این وسیله بسیار مفید در زمینه ی درمان ریشه ی دندان هست. در واقع در این زمینه میتونه کمک بسیاری به دندانپزشک بکنه.

نام دیگر این دستگاه اپکس فایندر است. در حقیقت این وسیله با استفاده از جریان برق کار میکنه. با اقداماتی که انجام میده در نهایت به دندانپزشک اعلام میکنه که طول ریشه ی دندان چقدر است.

این باعث میشه که دندانپزشک هم بتونه بهتر تصمیم گیری نماید. همچنین کمک میکنه که دندانپزشک بدونه که تا کجا ریشه ی دندان وجود داره.

در حقیقت این ابزار در درمان اندودانتیکس کمک میکنه. در این اقدام هدف اینه که ریشه ی دندان رو از هر عاملی که میتونه باعث ایجاد بیماری هایی بشه. درمان پیش از رخداد صورت گیره. درحقیقت میتوان گفت کمک میکنه که قبل از اینکه میکروب ها جاگیر بشوند آنها را غافلگیر میکنه. پس خیلی میتونه کاربردی باشه.

در حقیقت مطلبی که شایان ذکره اینه که بسیار مهمه که در درمان اندودانتیکس طول ریشه ی دندان مشخص بشه. و نیز برای اینکار 4 روش زیر وجود داره:

  • رادیوگرافی پایه دار که یکی از تجهیزات دندانپزشکی است.
  • اپکس لوکیتور
  • از بیمار بپرسیم که شاید اطلاع داشته باشه.
  • اطلاع با استفاده از لمس کردن دهان بیمار.
  تجهیزات دندانپزشکی : همراه همیشگی دندان پزشک | فروشگاه تجهیزات دندان پزشکی

در بین روش های بالا دو روش اول بسیار مطمئن و جامع میباشند. اما دو روش بعد زیاد قابل اطمینان نیستند.

اپکس لوکیتور

اپکس لوکیتور دندان724

اپکس لوکیتور چجوری کار میکنه؟!

اثاث و اصل کار این دستگاه بر پایه ی مقاومت الکتریکی میباشد. در واقع با استفاده از مقاومت الکتریکی دندانپزشک میتونه طول ریشه ی دندان های مراجعه کننده را تشخیص دهد.

ریشه ی دندان دارای مقامت الکتریکی است. اپکس لوکیتور با استفاده از این خاصیت با استفاده از دو الکترونی که دارد طول ریشه ی دندان را تشخیص میده. در واقع با عبور جریان برق در هر کجا که مقاومت باشد دستگاه با استفاده از ال ای دی و یا یک چراغ چشمک زن اعلام میکنه. هر کجا که مقاومت قطع شود هم چراغ ال ای دی و یا چشمک زن خاموش میشه. به همین سادگی.

آیا اپکس فایندر جای رادیوگراف ها را خواهد گرفت؟

خب در پاسخ به این سوال باید جواب منفی بدهیم. در واقع شاید اپکس لوکیتور دقت بسیار بالایی را دارا باشد، اما هرگز نمیتواند جای رادیوگراف را بگیرد. در واقع این دو ابزار کامل کننده ی یکدیگر هستند.

در واقع شاید یکی از کارکرد های رادیوگراف این باشه که طول ریشه رو بدست بیاره. کاربرد های دیگه ای نیز داره که اپکس فایندر اونها رو دارا نمیباشد.

در حقیقت برای اینکه بتونید به تعیین ریشه ی دندان بپردازید از اپکس فایندر استفاده کردن خیلی بهتر باشد. اما در کنار آن بد نیست تصویری که رادیوگراف ارائه میدهد را هم بررسی کنید. اینکار میتونه به شما خیلی کمک کنه.

تجهیزات دندانپزشکی

اپکس لوکیتور دندان724

نکاتی چند راجع به تجهیزات دندانپزشکی گران قیمت مانند اپکس فایندر چیست؟

در پایان مقاله قصد داریم به نکاتی بپردازیم که در بهره برداری و یا در استفاده از اپکس لوکتیور میتونه خیلی کمک کنه. پس به این نکات دقت کافی رو داشته باشین.

  • شاید دسته های جدید از اپکس فایندر در برابر آب دهن و یا دیگر عوامل خارجی مقاوم باشند. اما نمیشه گفت که تحت هیچ شرایطی در دقت دستگاه تاثیری ندارند. پس توصیه میشه که این عوامل رو قبل از اینکه کار رو شروع کنید از محیط دهان و دندان خارج کنین.
  • نکاتی از اندوگرافی مانند خروج پوسیدگی میتونه به افزایش دقت اپکس لوکیتور کمک کنه. پس سعی کنین این نکته رو هم مد نظر قرار بدین.
  • دقت داشته باشید که گیره ی متصل شونده به لب را در جهت عکس درمان نصب کنید. اینکار کمک میکنه که دست و پای دندانپزشک کمتر گرفته شود.
  • در مقاله ای از کاربرد های اتوکلاو دندانپزشکی گفته ایم. با مراجعه به این مقاله در رابطه با این دستگاه مطالعه های لازم رو داشته باشین. در این مقاله خواهید خواند که این ابزار کمک میکنه دیگر ابزار تمیز و استریلیزه بشوند. یکی از ابزاری که میتونه استریل کنه الکترود های اپکس فایندر است. پس سعی کنید بعد از هر بار استفاده، مجددا آنها را عاری از بیماری نمائید.

خب همین نکات کافی بوده و به همین میزان اطلاعات اکتفا میکنیم. دقت داشته باشید که میتونید با کلیک بر روی عبارات زیر، به مقاله ی مربوطه ارجاع داده خواهید شد.

یونیت دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی دست دوم

فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی

Figure 1 اپکس لوکیتور

Figure 2 تجهیزات دندانپزشکی