تجهیزات دندانپزشکی و خلاصه ای از 4 ابزار دندانپزشکی &مهم!

تجهیزات دندانپزشکی و خلاصه ای از 4 ابزار دندانپزشکی &مهم!

نویسنده

موضوع این صفحهتجهیزات دندانپزشکی
نویسندگانعلیرضا براتی
محصولات دندان 724اپکس لوکیتور، فسفرپلست، آمالگامتور دندانپزشکی، یونیت دندانپزشکی، جرمگیر دندانپزشکی، سنسور آر وی جی (سنسور RVG)، لایت کیور، اتوکلاو دندانپزشکی، رادیوگرافی دندانپزشکی، آنگل دندانپزشکی، آبچوراتور دندانپزشکی، تجهیزات دندانپزشکی دست دوم، دستگاه روتاری، اپکس فایندر، لوپ چشمی دندانپزشکی، لایت متر دندانپزشکی و کلی محصول فوق العاده ی دیگه که میتونید از فروشگاه خرید کنید
دپارتمان تالیف و طراحیاوج شید
تعداد محصولات سایتبیش از 1250 محصول موجود

تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی(مقدمه)

تجهیزات دندانپزشکی پرتابل

دندانپزشکی(تاریخچه)

تجهیزات دندانپزشکی(معرفی)

تجهیزات دندانپزشکی(توضییحات و روش کار)

خرید و فروش تجهیزات دندانپزشکی

آمالگاماتور دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی

فسفر پلیت

فسفر پلیت چیست و چه کاربردی را در دندانپزشکی دارد؟

توضیحات دقیق تری درباره این وسیله چیست ؟

رادیوگرافی دندانپزشکی

معرفی رادیو گرافی دندان و چگونگی کار با آن!

خطراتی که رادیوگرافی دندان با اشعه ایکس دارد چیست ؟

رادیوگراف پایه دار

معرفی بر رادیوگرافی پایه دار و کاربرد های آن !

در خرید این تجهیزات دندانپزشکی به چه نکات دیگری باید توجه نمایید ؟

رادیوگراف دیواری

سنسور rvg

سنسور های RVG چیست ؟ و کاربرد آن در دندانپزشکی چیست!

چگونگی کار با سنسور RVG به چه صورت است ؟

لایت کیور

جرمگیر دندانپزشکی

جرمگیری دندان به چند روش انجام می شود؟

شکل 1 تصویری از تعدادی تجهیزات پزشکی

شکل 2 تجهیزات دندانپزشکی

Table of Contents

مقدمه

تجهیزات دندانپزشکی امروزه اشخاص زیادی نیستند که تجربه استفاده از وسایل همراهی همانند موبایل را نداشته و از مزایای آن آگاه نباشد.

در جهان امروز بشریت وسایلی از این قبیل را با وجود مشکلاتش جزئی از زندگی انسان شده اند.

پس می توان استفاده از امکانات موجود در محیط اطرافمان را در کنار خود بعنوان یک همراه در هرجایی تصور کرد. در آینده لزوم استفاده از آنها همانند وسایلی که انتظار نمی رفت روزی اینگونه مورد استفاده قرار گیرند، احساس شود.

تجهیزات دندان پزشکی
تجهیزات دندان پزشکی

شکل 1 تصویری از تعدادی تجهیزات پزشکی

تجهیزات دندانپزشکی پرتابل

تجهیزات دندانپزشکی تجهیزاتی قابل حمل با قابلیت های خاص که امکان استفاده از آنها در هر شرایطی را فراهم میاورد.

در بیشتر موارد اینگونه تجهیزات با حجم کم و در ابعاد کوچک ساخته می شوند. شاید این باور وجود داشته باشد که کارایی و راندمان آنها کم باشد و کاربرد خاصی نداشته باشد. در صورتی که استفاده کنندگان از این تجهیزات، هیچ کمبودی در هنگام کار با این دستگاه ها احساس نمی کنند.

تجهیزات دندانپزشکی (تاریخچه)

دندانپزشکی یکی از قدیمی‌ترین تخصص‌های پزشکی از قدیم در دنیاست. سابقه آن به 7000 سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد. با این وجود اولین اسناد مرتبط با دندانپزشکی و خرابی دندان مربوط به  5000 سال قبل از میلاد است. در یونان باستان بقراط و ارسطو در مورد دندانپزشکی گفته اند. مخصوصا در مورد درمان پوسیدگی دندان بسیار گفته شده است.

در سال 1700 دندانپزشکی وارد مراحل تخصصی تری شد. در 1723 جراح فرانسوی Pierre Fauchard کتاب خود را منتشر کرد. که برای اولین بار روش هایی برای مراقبت و درمان دندان نام برد. فوچارد برای اولین بار ایده پر کردن دندان و استفاده از پروتز دندانی را عنوان کرد. وی دریافت که اسید حاصل از قندها باعث پوسیدگی دندان میشود.

در سال 1840 اولین دانشگاه دندانپزشکی (کالج جراحی دندانپزشکی بالتیمور) بازگشایی شد.

تجهیزات دندانپزشکی(معرفی)

تجهیزات دندانپزشکی طیف وسیعی از رشته مهندسی پزشکی را پوشش می دهد.

صدا و ظاهر ابزار و تجهیزات دندانپزشکی ترسناک به نظر رسیده و باعث ایجاد دلهره واسترس در بیمار میشود.

هنگامی که شما به مطب دندانپزشکی می‌روید، صدای دریل و دیدن قلاب‌های تیز و ابزارهایی ازاین قبیل باعث ترس درشما میشود. لوازم دندانپزشکی میتواند باعث ترس شما از دندانپزشک شود و وقتی نیاز به دندانپزشک داشتید با اکراه این کاررا بکنید.

در هر صورت، روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند این شرایط را برای شما التیام بخشد. ما در اینجا می خواهیم وسایل و تجهیزات دندانپزشکی را به شما معرفی کنیم. امیدوارم با دانستن اینکه هر کدام از این ابزار چه کاربردی دارد اضطراب شما هنگام مراجعه به دندانپزشک کاهش یابد.

ابزار های یک دندانپزشک در ذیل مطلب آورده شده است پس لطفا ما را دنبال کنید.

·       یونیت

مهم ترین ابزار یک دندانپزشک است که شامل اجزایی که در زیر گفته خواهد شد می باشد.

  1. جعبه اصلی
  2. پایه و بازوی یونیت
  3. چراغ یونیت
  4. کاسه کراشوار و دوش آب لیوان
  5. تابلت (Dentist’s table)
  6. میز دستیار
  7. سیستم ساکشن
  8. کنترل بلوک
  9. جعبه جانبی یونیت
  10. قطعات دستی یا هندپیس
  11. Floor box
  12. مانیتور و پایه مانیتور
  13. Foot control (پدال پایی)
  14. صندلی
  15. تابوره ها
  16. شیر برقی
  17. پوآر یا سرنگ آب و هوا
  18. کمپرسور (قلب تپنده ی یونیت)
  19. پنومات
  20. رگلاتور

·        لایت كیور

ابزار دیگر یک دندانپزشک است که اجزای داخلی آن در زیر آورده شده است.

  1. برد الکترونیکی کنترل جریان نور
  2. ترانس تبدیل ولتاژ
  3. لامپ هالوژنیک
  4. کابل یا شیلنگ هدایت نور
  5. هندپیس
  6. رفلکتور
  7. کلیدهای خاموش و روشن دستگاه
  8. سوئیچ های سیگنال

·       مته های دندان پزشکی

یکی دیگر از تجهیزات دندانپزشکی است که توضیحات آن در ذیل آمده است.

موثر ترین وسیله ای که دندان پزشکان به آن نیاز دارند است. این وسیله در تراش دندان و برداشتن پوسیدگی دندان ها کاربرد دارد. می دانید که میناهای دندان بسیار سفت هستند. فرزهای الماسی تنها وسیله ای هستند که می توانند آنها را برش دهند. پس از این جهت جنس مته ها را از فرز الماسی می گیرند تا هنگام کار با مشکلی مواجه نشوند.

·       دوربین های دهانی یکی از تجهیزات دندانپزشکی گران قیمت

از این وسیله استفاده ی چندانی نمی شود. دلیل آن هم این است که هزینه ی آن زیاد است. تنها کارایی آن هم فیلم برداری از داخل دهان و فرایند های ترمیم و پاکسازی و… دندان است.

·       اپکس لوکیتور

یکی دیگر از ابزار های دندان پزشکان است. میتوانید با کلیک برروی «اپکس لوکیتور» مقاله اپکس لوکیتور را باز کنید و توضیحات مورد نیازتان را در آن بخوانید. در توضیح کلی می توان گفت که اپکس فایندر دستگاهی برای درمان بیماری های ریشه ی دندان می باشد.

· سرنگ های آب و هوا

عضوی از تجهیزات دندانپزشکی است که با آن در زیر آشنا خواهید شد.

شاید اولین جیزی که در مطب دندان پزشک با آن روبرو می شوید این سرنگ ها باشند. آنها دارای دو سر هستند. یکی از سرها آب و از دیگری هوا خارج می شود. کاربرد این سرنگها اینست که دندان پزشک پس از تراش دندان شما باقیمانده ها را از دهان شما خارج کند. البته دندان پزشک با استفاده از سرنگ هوا قبل از عمل دهان شما را کاملا خشک می کند.

·       انبرک دندانپزشکی

این ابزار از یک دسته ی بلند و قلاب تیزی ساخته شده است. کاربرد این ابزار اینست که تراشیدن جرم هاو پلاکهای روی دندان ویا یافتن کیسه های بین دندانی را آسان میکند.

·       اسکالر

دستگاهی است که کاربرد آن مانند انبرک دندانپزشکی برداشتن جرمها و پلاکهای روی دندان است. اما تفاوت آن با انبرک اینست که جرمهایی با حجم و تراکم زیاد را با استفاده از اسکالر تمیز میکنند.

·       آینه دهان

این ابزار که یک آینه ی کوچک است با یک دسته ی فلزی دو کاربرد برای یک دندانپزشک دارد. اول آنکه دندانپزشک می تواند با استفاده از آن تمام دهان را مشاهده کند. کاربرد دیگر آن اینست که دندانپزشک بدون استفاده از دست زبان شما را جابجا کند.

تجهیزات دندان پزشکی
تجهیزات دندان پزشکی

شکل 2 تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی(توضیحات و روش کار)

برای توضیحات بیشتر و چگونگی روش کار تجهیزات دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

 

خرید و فروش تجهیزات دندانپزشکی

برای خرید و یا فروش تجهیزات دندانپزشکی اینجارا لمس کنید.

آلگاماتور
یونیت دندان پزشکی

آمالگاماتور دندانپزشکی

یکی از تجهیزات دندانپزشکی که بسیار مهم است و در دندانپزشکی کاربرد بالایی دارد آمالگاماتور های دندانپزشکی هستند. این دسته از تجهیزات به شما در ترمیم و پر کردن دندان ها کمک میکنند. میتوانید با استفاده از این ابزار این اقدام را به راحتی انجام دهید.

این تجهیزات دندانپزشکی به این صورت عمل میکند که مواد آمالگام را به دندان شما تزریق میکند. این مواد آمالگام ترکیبی از جیوه و مس و نقره و یکسری دیگر از فلزاتی است که در نهایت آمالگام را ایجاد میکننند. اما نکته ای که وجود دارد این است که جیوه در صورت برخورد با دیگر فلزات به سرعت سفت میشود. و این نکته ای است که جالب نیست. به همین دلیل آمالگام داخل دستگاه عاری از جیوه است. در واقع در انواع مختلف آمالگاماتور دندانپزشکی شما میتوانید این موضوع را مشاهده کنید. که  در دستگاه دو مخزن وجود دارد. یکی از این مخزن ها شامل مواد آمالگام میبباشد. مخزن دیگر جیوه ی مایع را در خود جای داده است. زمانی که شما دندانپزشک عزیز تصمیم میگیرید این دو ماده از دو مخزن در همزن با یکدیگر ترکیب میشوند.

سپس ماده ی آمالگام تکمیلی حاصل میشود. در نهایت این آمالگام است ساختار دندان شما را میسازد. پس به این نکته دقت کنید. همچنین نکته ای که وجود دارد ای است که این ابزار در دسته ها و شکل های مختلف وجود دارد. شما متوانید انواع این محصول را در فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی ما مشاهده و مورد مناسب خود را انتخاب و خرید نمائید.

یونیت دندانپزشکی

یکی دیگر از تجهیزات بسیار مهم اینه که یونیت دندانپزشکی است که بسیار حائز اهمیت میباشد.این ابزار مانند قلب تپنده دندانپزشکی شما میباشد. پس دقت کنید که هر اختلال در آن میتواند باعث مختل شدن کل عملکرد سیستم دندانپزشکی شما را به همراه داشته باشد. یونیت و صندلی مجموعه ای است که میتواند ابزار دیگر را در خود نگهدارد. همچنین این ابزار میتواند در دندان 724 به بهترین شکل عرضه میشود.

در این ابزار گردگیر چراغ و بازوی ثابت چراغ و بازوی سلف بالانس میتواند در هرچه بهتر عملکردن سیستم کمک کند. و این قسمت ها به اضافه هد چراغ قسمت بالایی یونیت را تشکیل میدهد.. همچنین بازوی ثابت تابلت و باکس یونیت و تابلت به اضافه تشک صندلی و آداپتور دیگر اجزای یک یونیت میباشند. سرویس باکس و کفی صندلی و پدال مولتی فانکشن به اضافه فوت کنترل نیز در این ابزار تجهیزات دندانپزشکی بسیار مهم میباشند. تابوره یا زیر دستی و زیر سری صندلی  و یا حتی سایت دستیار میتونه باعث بهترین عملکد=رد چگونه است. البته کراشوار را فراموش نکنید که فوق العاده عالی میباشند.

در رابطه با یونیت ها ما مقالات مختلفی را ارائه داده ایم. میتوانید با مشاهده و مطالعه ی دیگر مقالات ما در این فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی دست دوم اطلاعات کامل را بیاموزید. همچنین به صورت کامل میبینید که انواع این محصول چه ویژگی هایی دارند. برای اطلاع از قیمت تجهیزات دندانپزشکی نیز به ما اعتماد کنید و به محصولات ما مراجعه نمائید.

فسفر پلیت

فسفر پلیت چیست و چه کاربردی را در دندانپزشکی دارد؟

آنچه دندانپزشکان و کارکنان باید از فسفر پلیت بدانند تا از این روش جدید تصویربرداری از دندان نهایت استفاده را ببرند را در این مقاله توضیح می دهیم. در گذشته از رادیوگرافی برای تصویر برداری از دندان استفاده می شده است. اما امروزه برای این کار از فسفر پلیت استفاده می کنند. در psp  به جای استفاده از نوار ها از سنسور هایی برای تصویر برداری بهره برده می شود.

اشعه ایکس بعد از تابیدن به کریسیتال های فسفر که در سنسور هایی که در این وسیله وجود دارد نگهداری می شود. و بعد از آن به وسیله سیستم pacs فراخوانی شده و در آخر تصویری دیجیتالی را ارائه می دهد. که می تواند دندانپزشک از آن بهره ببرد. این فسفر پلیت ها نسبت به فناوری هایی که قبلا برای تصویر برداری استفاده می شد. بسار کم هزینه تر است. و از تابش اشعه های خطرناک به بیمار نیز جلوگیری می کند. تمامی فسفر پلیت ها حساسیت به نور دارند. و در زمان استفاده باید در یک پاکت قرار بگیرد. بهترین و مطمین ترین تجهیزات دندانپزشکی را از ما خرید کنید.

  10 نکته مهم و ضروری درباره فسفر پلیت کداک|فسفر پلیت کداک

توضیحات دقیق تری درباره این وسیله چیست ؟

تمام صفحات PSP حساس به نور هستند و هنگام استفاده باید در یک پاکت قرار گیرند. کار با فسفر پلیت ها بسیار راحت تر از سیستم هایی هستند که بر پایه سنسور می باشد. از مزیت های دیگری که این وسیله دارد احتیاج نداشتن به سیم و کابل در حین تصویر برداری است. پس از گرفتن تصاویر، این پلیت ها به وسیله یک پرادازشگر انتقال داده می شود. در واقع این پردازشگر اسکنر لیزری می باشد. که بنا به نوع سیستم، این PLATE ها در یک شکاف و یا روی یک درام قرار می گیرد. زمانی که این دستگاه آغاز به کار کرد؛ و عکس ها آشکار شد می توانید به راحتی با کلیک نمودن و بردن آن در نرم افزار به مکان مناسبی در قالب، از آن استفاده نمایید. استفاده از این روش بسیار راحت تر از سایر روش ها است. تجهیزات دندانپزشکی را از ما بخواهید.

رادیوگرافی دندانپزشکی

رادیوگرافی دندان به منظور تست سلامت دندان و دهان به کار برده می شود. در این مدل از تصویر برداری از اشعه ایکس به مقدار خیلی کم با هدف گرفتن تصاویرِی از داخل دهان و لثه ها استفاده میگردد. برای اینکه دندانپزشک بتواند مشکلات دندان بیمار خود را مثل پوسیدگی ها و خرابی های دندان را بهتر بتواند تشخیص و شناسایی کند. از این دستگاه استفاده می کند.

معرفی رادیو گرافی دندان و چگونگی کار با آن!

این نوع از تصویر برداری از دندان که با دوز بسیار پایین پرتو x انجام می گردد. با درخواست دکتر و به طور سالیانه برای پیدا کردن مشکلات دهان و دندان انجام می شود. تعداد دفعات تکرار انجام این کار بنا به خواست پزشک می تواند متفاوت باشد. عوامل متعددی می تواند بر انجام این کار تاثیر گذار باشد. مانند:

  • سلامت دهان و دندان
  • سن
  • علائم بیماری های دندانی
  • سابقه بیماری های لثه

چنانچه که بیماری هستید که برای اولین بار به یک پزشک مراجعه می کنید. احتمال زیاد از شما خواسته می شود که پرتو نگاری دندانی را انجام دهید. تا پزشک شما بتواند تصاویر واضحی را از سلامت دندان شما داشته باشد. تجهیزات دندانپزشکی را از ما خرید کنید.

خطراتی که رادیوگرافی دندان با اشعه ایکس دارد چیست ؟

در تصویر برداری دندان از پرتوی ایکس استفاده می گردد. اما مقدار ان بسیار کم است. و خطراتی را برای خردسالان و همچنین بزرگسالان ایجاد نمی کند. چنانچه که دندانپزشک از عکس برداری دیجتالی استفاده کند. خطرات احتمالی نیز کمتر می شود. در زمان تصویر برداری از یک پیش بند که از قفسه سینه تا لگن قرار می گیرد استفاده می شود. تا از برخورد این پرتو ها به قسمت های حساس بدن پیشگیری شود. زنان باردار بهتر است که از پیش بند های سربی در زمان تصویر برداری استفاده کنند. به طور کل به دلیل اینکه دوران بارداری بسیار حساس است. بنابراین باید از دریافت هر گونه اشعه ایکس جلوگیری گردد. تجهیزات دندانپزشکی را از ما بخرید

رادیوگراف پایه دار

در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی متخصصان و دندانپزشکان برای تصویر برداری از دندان های بیماران خود از رادیوگرافی دندان استفاده می کنند. این دستگاه ها از اشعه x برای تصویر برداری از دندان ها استفاده می کنند که این وسیله برای شناسایی مشکلاتی که در دهان و دندان وجود دارد به کار برده می شود.

معرفی بر رادیوگرافی پایه دار و کاربرد های آن !

استفاده از رادیوگرافی پایه دار آپشنی را بر روی دستگاه های دیگر ایجاد نموده است. که باعث شده که تصاویر با کیفیت بالاتر به دندانپزشکان ارائه شود. زمانی احتیاج به رادیوگرافی پایه دار بیشتر حس شد که عکس ها دارای کیفیت پایین بودند. و این کار باعث شد که قابلیتی بر روی دستگاه ها ارائه شود. که از آن برای داشتن عکس های بهتر استفاده گردد. برخی از این رادیوگرافی ها دارای آپشن های ویژه  مانند تنظیم کردن دوربین، قابلیت زمانبندی بودند. از جمله ویژگی دیگری که این رادیوگرافی دارد این است که در زمانی که فرآیند عکس برداری انجام می شود. می توان محل عکس برداری را ترک کرد. خرید بهترین تجهیزات دندانپزشکی را با ما تجربه کنید.

این دستگاه برای دندانپزشک هایی که روزانه در معرض این اشعه خطرناک قرار می گیرند بسیار مفید است. و دیگر دچار آسیب جدی نمی شوند. علاوه بر آن به دلیل اینکه کیفیت این تصاویر بالا است. دندان پزشکان به تعداد کمتری عکس احتیاج پیدا خواهند کرد.

در خرید این تجهیزات دندانپزشکی به چه نکات دیگری باید توجه نمایید ؟

رادیوگرافی پایه دار به راحتی جا به جا می شود. از این دستگاه برای پیدا کردن بافت های پنهان دندان مانند؛ توده های بد خیم و یا خوش خیم، شناسایی حفره ها و یا قسمت هایی از دهان که استخوان های آن ها از بین رفته اند استفاده می شود. هنگامی که می خواهید این وسیله را خریداری نمایید به کیفیتی که چرخ ها این وسیله دارد توجه کنید. تا پس از گذشت زمان، این چرخ ها موجب خرابی نشود. و موجب ایجاد صدا های ناهنجار نگردد. تجهیزات دندانپزشکی خود را از ما خرید کنید.

رادیوگراف دیواری

رادیوگرافی دندان از جمله قسمت های ضروری در طول انجام فرآیند دندانپزشکی بیمار است. انجام رادیوگرافی دندان روشی است که می توان به وسیله آن مشکلاتی که در دهان و دندان وجود دارد را شناسایی نمود. بنابراین جراحان و دندانپزشکان پیش از اینکه شروع به درمان بیمار خود کنند انجام رادیوگرافی دندان را توصیه می کنند. در این بخش انواع رادیوگرافی های داخل دهانی و رادیوگرافی دیواری را نام می بریم:

توضیحی بر رادیوگرافی داخل دهانی و انواع آن !

این نوع از رادیوگرافی متداول ترین نوع از رادیوگرافی است. که نشان دهنده جزئیات کوچکی می باشد. تصاویری که از این رادیوگرافی گرفته می شود برای شناسایی پوسیدگی، دیدن ریشه دندان، وارسی بخش های استخوانی کنار دندان و بررسی وضعیت دندان هایی که در حال رشد هستند می تواند به دندانپزشک کمک کند. این نوع از رادیوگرافی جهات مختلفی از دندان را نشان می دهد. که در ادامه  انواع رادیوگرافی داخل دهانی را توضیح می دهیم.

رادیوگرافی Bitewing نمایش دهنده قسمت های راست دندان

این نوع از رادیوگرافی دندان هایی که در انتهای دهان قرار گرفته است را نمایش می دهد. به طور معمول دندانپزشک 1 یا 2 رادیوگرافی Bitewing از دهان بیمار خود می گیرد. هر کدام از این رادیوگرافی ها دندان های عقبی و دندان های دو پایه را نشان می دهند. علت نام گذاری این روش به این دلیل است که فرد در هنگام تصویر برداری وسیله ای که مانند بال است را گاز می گیرد. علت این کار این است که پرتوی X  در حین فرآیند رادیوگرافی ثابت نگه داشته شود.

رادیو گرافی Periapical نمایش دهنده قسمت چپ دندان !

این نوع از رایوگرافی مشابه رادیوگرافی Bitewing است. تنها با این تفاوت که در این نوع از رادیوگرافی ارتفاع دندان از ریشه و بخشی از پایه که متصل به فک است را نمایش می دهد.

سنسور rvg

سنسور های RVG چیست ؟ و کاربرد آن در دندانپزشکی چیست!

RVG مخفف کلمه  RADIO viso Graphy است. این دستگاه در واقع به عنوان جایگزین رادیوگرافی هایی می باشد که از اشعه x در فرآیند دندانپزشکی استفاده می کنند. استفاده از سنسور های RVG یک متد جدید در تصویر برداری می باشد. که دیگر نیازی به رایوگرافی ظهور ندارد. این وسیله در کلینیک ها و درمانگاه های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه در بین به روز ترین فناوری هایی می باشد که در رادیوگرافی دیجیتالی استفاده می گردد. این حسگر ها دارای بهترین کیفیت تصویر است. از بهترین مزیت هایی که این دستگاه دارد این است که تابش اشعه های خطرناک (اشعه ایکس) را تا 75 درصد کاهش می دهد. و در حقیقت می توان گفت که  خطرات ناشی از این تابش ها را به شدت کاهش می دهد. علاوه بر آن احتیاجی به فیلم های رادیوگرافی و تاریک خانه برای ظهور تصاویر نخواهد بود. Rvg از سنسوری از مدل cmoc که درون دهان مریض قرار می گیرد به وجود آمده است. به گونه ای که قسمت حساس آن در برابر هد رادیوگرافی باشد. میتوانید بهترین تجهیزات دندانپزشکی را از ما خریداری کنید.

چگونگی کار با سنسور RVG به چه صورت است؟

این سنسور دندانپزشکی دارای دو قسمت فعال و غیر فعال می باشد. که برای تصویر برداری باید از بخش فعال سنسور استفاده گردد. بخش مربوطه در برابر اشعه ایکس قرار گرفته و این نور منعکس شده را ذخیره می کند. عکس سریعا پردازش می شود و با استفاده از تبدیل کننده های آنالوگ به دیجیتال به اطلاعات دیجیتالی تبدیل می گردد. این داده ها به سیسم منتقل می شود. و دندانپزشک می تواند آن ها را سریعا ببیند.

مزیت های استفاده از سنسور rvg چیست ؟

  • کاهش قرار گیری بیمار در معرض اشعه های خطرناک
  • امکان استفاده دندانپزشک از تصاویر به صورت فوری
  • قابلیت انعطاف پذیری بالا

لایت کیور

از رایج ترین مشکلاتی که برای مردم وجود دارد پوسیدگی دندان است. برای پر کردن دندان از کامپوزیت ها استفاده می شود. به دلیل اینکه این ماده  دارای بافت نرم است. بنابراین باید آن ها سخت شود. که در اینجا از لایت کیور استفاده می شود. لایت کیور ، از جمله تجهیزات دندانپزشکی است که برای پلیمریزاسیون کامپوزیت های سبک استفاده می شود. امروزه از کامپوزیت به جای امالگام استفاده می گردد. و دستگاه لایت کیور دندانپزشکی جز وسایل جدا نشدنی برای درمان های ترمیمی است. استفاده از کامپوزیت برای پر کردن و ترمیم دندان بسیار رایج است. پس دندان پزشکان ملزم به استفاده از دستگاه لایت کیور می شوند. میزان موفقیت آمیز بودن کار با این دستگاه به درجه پلیمریزاسیون بستگی دارد. دلایل زیادی می تواند بر میزان نور خارج شده از دستگاه تاثیر گذار باشد. پلیمریزاسیون ناقص موجب افزایش تاثیرات سو بیولوژیک، بالا رفتن جذب اب و کم شدن سختی شود. بنابراین اینجا از دستگاه لایت کیور برای ترمیم دندان استفاده می کنند.

نحوه عملکرد دستگاه لایت کیور به چه صورت است ؟

مواد لایت کیور  به طور معمول شامل Alpha De Ketone به عنوان شروع کننده کار این دستگاه است. برای رسیدن به وضعیت تحریک شده نوری با شدت لازم برای رساندن Alpha De Ketone لازم است. تا فرآیند سخت شدن آغاز شود.

عوامل تاثیر گذار بر شدت نور خروجی دستگاه لایت کیور

  • خراب بودن فیلتر ها
  • آلوده بودن نوک این وسیله
  • خراب شدن و شکستن انتقال دهنده نور
  • خراب بودن فیلتر های دستگاه
  • ضعیف بودن منعکس کننده نور

در بعضی اوقات تمیز و استریل نمودن دستگاه نیز موجب تضعیف نور خروجی می شود.

طیف نوری که برای سخت شدن کامپوزیت ها استفاده می شود. نور ابی و مرئی است. بعضی از افراد تصور می کنند که این نور پرتوی ماورای بنفش است. در صورتی که چنین نیست این همان نور مرئی است.

جرمگیر دندانپزشکی

از اساسی ترین فعالیت هایی که برای رعایت بهداشت دهان و دندان باید آن را انجام داد و می تواند تاثیر زیادی هم داشته باشد. جرم گیری دندان است. جرم هایی که رو دندان ها ایجاد می شود تنها با مسواک زدن از بین نمی رود. و باید برای جرمیگری دندان های خود سالیانه یک تا دو بار به کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی مراجعه نمایید. این کار فرآیندی می باشد که پلاک ها و جرم های موجود روی دندان ها که مدت زمان زیادی روی هم جمع شده بودند و موجب تجمع باکتری ها و بوی بد دهان می شود را از بین می برد. و باعث حفظ سلامت دهان و دندان می شود. انجام این کار با وسایل مختلفی مانند:

  • جرمگیری دندان ها با لیزر
  • دستگاه اولتراسونیک

انجام می شود.

جرمگیری دندان به چند روش انجام می شود؟

جرمگیری دندان به دو روش دستی و دستگاهی انجام می شود. توجه داشته باشید که هر دو روش توسط دندانپزشک باید انجام شود. و نمی توانید خودتان این کار را انجام دهید. در روش اول دندانپزشک با وسایل مخصوص که عمدتا نوک تیز هستند جرم گیری دندان را شروع می کند. استفاده از این روش معمولا زمانی مناسب است که جرم زیادی روی دندان وجود نداشته باشد. به این نوع جرم گیری، جرم گیری سطحی نیز گفته می شود. اما جرمیگزی هایی که به وسیله دستگاه انجام می شود؛ از دستگاه اولتراسونیک استفاده می کنند. دندانپزشک با بهره گیری از افشانه اب و دستگاه جرم گیری، پلاک های روی دندان را از بین میبرد. این دستگاه با ضربه های کوچک و متداوم موجب نابودی جرم های موجود روی دندان می شود. تجهیزات دندانپزشکی خود را از ما خریداری کنید.

از اسپری اب سرد بعد از انجام جرمگیری به طور دائم استفاده می شود. که این کار موجب از بین رفتن جرم های روی دندان می شود. اگر که جرم ها به زیر لثه ها رفته باشد. ممکن است که دردی را در حین انجام این کار احساس کنید.