تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی
تجهیزات -تصویربرداری -دندانپزشکی

تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی

تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی

تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی(مقدمه)

دستگاه ایرانی شتاب‌دهنده خطی در آستانه تولید انبوه

طرز کار دستگاه

تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی (حداقل تجهیزات و نکات)

قیمت تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی

 

شکل 1 تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی

شکل 2 دوربین دندانپزشکی

 

تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی

تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی(مقدمه)

تنها کشف و شهود نیست که فقط برای سوژه قابل درک باشد. دیدن نقش اساسی در درک ما دارد. همین مسئله یکی از دلایلی است که این حس را از دیگر حواس ما جدا میکند. دندانپزشکی علمی است تجربی. نشان دادن دیده ها قادر است نقش مهمی در تحول تعلیم این علم ایجاد کند.

بعضاً اثباتی بر گفته ها می تواند باشد. احتمالاً بتواند مثال نقضی بر پندارهای غلط قبل باشد. تصور کنید شما باکسی روبرو میشوید که بر خلاف خوانده های شما و متون موجود است. چگونه تجربه ی خود را با دیگران به اشتراک خواهید گذاشت؟ آیا نشان دادن آن به مثلاً ده نفر می تواند مثال نقض و اثبات حرف شما باشد؟ صد نفر چطور؟ قطعاً اگر بخواهیم علمی رفتار کنیم کافی نیست. همه باید بتوانند آنرا ببینند. حال باید بیمار را در حضور جمعیت میلیاردی زمین روی صندلی بنشانیم. این روش ممکن است برای خدمت به علم، اما مطمئناً برای بیمار ناخوشایند خواهد بود. دقیقاً همین جاست که اهمیت تصویربرداری نمایان میشود. یک عکس تهیه میکنیم و پخش میکنیم. هم مریض راحت میشود، هم وقت علم را تلف نمیکنیم.

امیدوارم این مقدمه ای کافی برای تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی بوده باشد.

تجهیزات -تصویربرداری -دندانپزشکی
تجهیزات -تصویربرداری -دندانپزشکی

شکل 1 تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی

دستگاه ایرانی شتاب‌دهنده خطی در آستانه تولید انبوه

مهندسان شرکت دانش‌بنیان سپاهان موفق به گرفتن مجوزهای دستگاه شتاب‌دهنده خطی الکترونی برای درمان بیماران مبتلابه سرطان گشتند. که این دستگاه که در آستانه تولید انبوه است.

این دستگاه یکی از تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی میباشد.

نوید نجات‌بخش، رئیس هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان سپاهان در خصوص این دستگاه بیانات زیر را اظهار کرد. تأمین نیاز کشور، اولین هدف ما در این شرکت می باشد. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی به ازای هر یک میلیون، حداقل ۳ دستگاه شتاب‌دهنده خطی الکترون موردنیاز میباشد. ازاین جهت نیاز به دستگاه شتاب‌دهنده خطی در کشور به شدت احساس می‌شود. ما توانسته‌ایم دانش فنی دستگاه شتاب‌دهنده خطی را طی چند سال اخیر به دست آوریم. همچنین موفق شده ایم که آن را به تولید برسانیم. کشور ما به بیش از 240 دستگاه نیازمند است اما متأسفانه کمتر از ۱۰۰ دستگاه داریم. و دستگاه‌های موجود نیز خارجی هستند.

وی افزود: تولید این دستگاه باید نیاز کشور را تأمین کند. همچنین باید بازار بزرگی را برای ما در راستای تولید و صادر به کشور های همسایه در پی داشته باشد. سوریه، افغانستان، عراق، هند کشورهایی اند که به این دستگاه نیاز دارند و ما میتوانیم به آنها صادرات داشته باشیم.

نمونه‌های خارجی دستگاه شتاب‌دهنده خطی از ۱.۲ میلیون یورو تا ۴ میلیون یورو قیمت دارد. درحالی که دستگاهی که تولید کرده ایم با همان کیفیت قیمتی در حدود ۴ تا ۸ میلیارد تومان دارد.

  فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی چه تجهیزات را ارائه می کند ؟

این دستگاه علاوه بر درمان سرطان در عکس‌ برداری از دندان هم کاربرد دارد.

طرز کار دستگاه

دراین دستگاه یک الکترون یا پروتون یا نوترون از سمت چپ وارد دستگاه میشود. دستگاه با ایجاد میدان مغناطیسی معکوس باعث افزایش سرعت حرکت آن ماده میشود. پس از اینکه ماده سرعت لازم را پیدا کرد به یک لامپ برخورد میکند. پس از برخورد با لامپ عکسی از دندان شما را حاصل میکند.

در عکس برداری های معمولی به دلیل استفاده از اشعه X آسیب های بسیاری را در طولانی مدت بر بدن شما میگزارد. این دستگاه میتواند از دندان شما عکسی را حاصل کند که کمترین آسیب را به بدن شما وارد کند.

شما میتوانید توضیحات دررابطه با تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی را در سایت دندان724 مشاهده کنید.

تجهیزات- تصویربرداری- دندانپزشکی
تجهیزات- تصویربرداری- دندانپزشکی

شکل 2 دوربین دندانپزشکی

تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی (حداقل تجهیزات و نکات)

برای تهیه عکس به سه موردنیاز است: تجهیزات عکاسی، عکاس، سوژه. گیج کننده ترین قسمت مسئله انتخاب دوربین مناسب است. مخصوصاً اگر محدودیت بودجه هم داشته باشیم. در ذیل مواردی که باید هنگام انتخاب تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی مدنظر داشت آورده شده است.

قطعاً دوربین های دیجیتال گزینه انتخابی شما در برابر نمونه ی آنالوگ (فیلمی) است. دوربین های دیجیتال رشد کرده اند. قابلیت های بسیاری یافته اند. این امکان را محیا میکنند که شما تصویر را هنگام و بعد از عکاسی مشاهده کنید.

داشتن سیستم نورسنجی در تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی. یعنی تجهیزات تصویربرداری شما از طریق لنز، نورسنجی لازم را انجام دهد. در همه ی دوربین های امروزی این آپشن وجود دارد.

نکات:

قابلیت نورسنجی نقطه ای هم قابلیتی است که به شما در تصویربرداری بهتر کمک میکند.

داشتن قابلیت استفاده از تقدم دیافراگم. یعنی بتوانید دیافراگم دلخواه خود را انتخاب کند آن هم بدون در نظر گرفتن سرعت شاتر.

توانایی عکاسی خام را داشته باشد.

سبک بودن دوربین هم میتواند به شما کمک بسیاری بکند.

دوربین قابلیت براکتینک نورسنجی را داشته باشد. یعنی در سه شات پیاپی عکس های متفاوتی بگیرد.

کیفیت (مگا پیکسل لنز) تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی مسئله ای است نه چندان مهم.

عکاس طبیعتاً باید دانش کافی عکاسی را داشته باشد و بر اصول اولیه ی عکاسی آگاه باشد.

اینجا به چند نکته اکتفا می کنم که رعایت آنها در بهتر شدن عکس هایتان کمک خواهد کرد.

عکس های خام بگیرید تا بعداً بتوانید در کامپیوتر خود آنرا ویرایش کنید. یکی از خطاهای رایج تراز سفیدی (whitebalance) تنظیم نشده است. یعنی رنگ سفید واقعاً سفید نیست مثلاً به آبی سوق یافته است.

سعی کنید عکس هایتان را بدون استفاده از حالت اتوماتیک بگیرید. معمولاً تنظیماتی که توسط کارخانه انجام شده است باعث گرفتن بهترین عکس برای شما نمیشود.

بک گراند تصویر را طوری انتخاب کنید که نگاه های بیننده را از سوژه اصلی منحرف نکند. رنگ سفید می تواند گزینه ی خوبی برای این مورد باشد.

سعی کنید از دیافراگم های بسته (عدد بالا برای دیافراگم) استفاده کنید. چون باعث افزایش عمق میدان تصویربرداری میشود. و البته قسمتهای زیادی از تصویر در حالت فوکوس قرار می گیرد.

قیمت تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی

برای مشاهده قیمت تجهیزات تصویربرداری دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.