تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | اپکس لوکیتور
تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | اپکس لوکیتور

تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | اپکس لوکیتور

تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | اپکس لوکیتور

عنواناپکس لوکیتور
نویسندهمحمد جواد اصغرزاده
دپارتماناوج شید
مدت زمان00:15:00
تعداد کلمات1000

فهرست مطالب

مقدمه اپکس لوکیتور یکی از ابزار های تجهیزات دندانپزشکی

اپکس لوکیتور نسل پنجم | تجهیزات دندانپزشکی دست دوم

تاریخچه اپکس لوکیتور یکی از ابزار های تجهیزات دندانپزشکی

نحوه کار اپکس لوکیتور یکی از ابزار های تجهیزات دندانپزشکی

مقایسه کردن دو دستگاه اپکس فایندر و رادیوگرافی

نسل اول

نسل دوم

نسل سوم

نسل چهارم

فهرست اشکال

شکل 1 ایکس لوکیتور

شکل 2 تجهیزات دندانپزشکی دست دوم

مقدمه اپکس لوکیتور یکی از ابزار های تجهیزات دندانپزشکی

یکی از عامل های موفق شدن در درمان ریشه دندان ، تعیین کردن طول کانال ریشه می‌ باشد که در حال حاضر جهت تعیین طول کانال ریشه، رادیوگرافی و اپکس لوکیتور استفاده می‌شود. امروزه دستگاه‌های الکترونیکی Apex locator بیشتر برای تعیین طول کانال در دندان‌های دائمی به‌طورمعمول استفاده می‌شود. دستگاه اپکس لوکیتور نسل پنجم متا یکی از با دقت ترین و پیشرفته ترین اپکس یابهای دنیاست که با توجه به دقت و کارایی در تعیین نقطه اپکس در تمامی شرایط خشک و مرطوب کانال همواره مورد رضایت و توصیه متخصصین برتر اندو می باشد. مشخصات فنی یکی از مهمترین مراحل در انجام درمان ریشه، تعیین طول کانال ریشه می‎باشد همین طور اگه تجهیزات دندانپزشکی دست دوم لازم دارید می توانید از سایت دندان724 دیدن کنید.

اپکس لوکیتور نسل پنجم | تجهیزات دندانپزشکی دست دوم

جهت استفاده و نتیجه گیری هر چه بهتر از از دستگاه نسل پنجم اپکس لوکیتور کمپانی متا توجه شما را به موارد مهمی جلب مینماید که نتیجه تحقیقات و کار با اکثر دستگاه‎های اپکس لوکیتور در شرایط گوناگون می‎باشد، این بررسی میزان کارایی دستگاه در تعیین طول کارکرد ایده‎آل در حین درمان‎های ریشه است. در بررسی‎ها مشخص شده است که تنگه آپیکالی می‎تواند ایده‎آل ‎ترین محدوده فیزیولوژیک جهت اتمام آماده سازی پرکردن کانال باشد، محل اتصال عاج و سمنتوم CDJ  در بعضی از موارد با عنوان APICAL CONSTRICTION  یا AC معرفی شده اما CDJ و AC همیشه بر هم منطبق نمی‎باشند. معمولا در کلینیک‎های دندانپزشکی طول کارکرد کانال بوسیله رادیوگرافی تعیین می‎گردد که معمولا طول ایده آل کارکرد در فاصله 0.5 تا mm1 ازاپکس رادیوگرافیک لحاظ می‎شود. همچنین از سایت دندان724 دیدن کنید.

تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | اپکس لوکیتور

شکل 1 ایکس لوکیتور

تاریخچه اپکس لوکیتور یکی از ابزار های تجهیزات دندانپزشکی

اپکس لوکیتور الکترونیکی یک روش الکترونیکی برای تعیین طول ریشه، برای اولین بار توسط کاستر مورد بررسی قرار گرفت. این ایده توسط سوزوکی در سال ۱۹۴۲ که با عبور جریان مستقیم از طریق دندان سگ مورد بازبینی قرار گرفت. او سازگاری قوی الکتریکی بین یک ابزار در کانال ریشه و یک الکترود در غشای مخاطی دهان را اثبات کرد .  دستگاه‌های الکترونیکی     Apex finder   از سال ۱۹۶۲ جای خود را در اندودانتیکس بازکرده‌اند و از آن به بعد آزمایش‌های زیادی، توسط افراد مختلف و در سال‌های مختلف بر روی نسل‌های مختلف این دستگاه‌ها انجام ‌شده است همچنین از سایت دندان724 دیدن کنید  و همین طور اگه تجهیزات دندانپزشکی دست دوم لازم دارید می توانید از سایت dandan724 دیدن کنید.

  دستگاه اتوکلاو پزشکی + 4 نکته درباره ی آن

نحوه کار اپکس لوکیتور یکی از ابزار های تجهیزات دندانپزشکی

اپکس ریشه دندان، مقاومت خاصی نسبت به جریان الکتریکی دارد و این مقاومت الکتریکی توسط یک جفت الکترود که یکی بر روی لب بیمار و دیگری توسط یک گیره‌ی مخصوص به فیل اندو متصل می‌شود، مشخص می‌گردد. اساس کار این دستگاه بر پایه‌ی مقاومت الکتریکی است، درواقع هنگامی‌که نوک فایل اندو با بافت یا اپکس برخورد می‌کند، مدار کامل می‌شود یعنی ارتباط پالس الکتریکی از الکترود اول به دوم بدون مقاومت انتقال می‌یابد. با کاهش مقاومت، جریان به‌صورت ناگهانی در مدار اپکس فایندر جاری و موجب پاسخ دستگاه به این صفر شدن مقاومت الکتریکی می‌شود. این اتفاق با یک آلارم صوتی، چراغ چشمک‌زن یا به‌طور دیجیتالی در صفحه LED دستگاه نمایش داده می‌شود. همچنین از سایت dandan724 دیدن کنید.

تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | اپکس لوکیتور

شکل 2 تجهیزات دندانپزشکی دست دوم

مقایسه کردن دو دستگاه اپکس فایندر و رادیوگرافی

اپکس لوکیتور ها امکان دارد دقت بالاتری از رادیوگرافی ارائه دهند ولی به‌ هیچ‌ وجه به ‌صورت کامل جایگزین رادیوگرافی نیستند. تعیین طول یکی از کاربردهای رادیوگرافی‌های در انجام کار است، همچنین اپکس لوکیتور و رادیوگرافی مکمل هم هستند و با توجه به خطاهای هردو ابزار در تعیین طول، بهتر است با هم استفاده شوند. اطلاعات به ‌دست ‌آمده از رادیوگرافی محدوده وسیعی داشته و صرفاً به تعیین طول کارکرد محدود  نمی‌شود زیرا رادیوگرافی علاوه بر کمک به تعیین طول کارکرد، اطلاعاتی در مورد شکل کلی دندان و مشکلات موجود در کانال را نیز نشان می دهد که اپکس فایندر از انجام آن عاجز است همین طور اگه تجهیزات دندانپزشکی دست دوم لازم دارید می توانید از سایت dandan724 دیدن کنید.

نسل اول

در سال ۱۹۷۴، oneill  در ۵۳ کانال ریشه، دقّت Apex finder از نوع نسل اوّل را مورد بررسی قرارداد و میزان موفقیت این دستگاه را ۸۳ % اعلام داشته است.

نسل دوم

نسل دوم از اپکس لوکیتور ها بجای استفاده از مقاومت، از روش امپدانس  singlefrequency استفاده می‌کنند. در سال ۱۹۹۰،Mc donald   و Houland در ۷۶ ریشه ، دقت Apex locator  در نسل دوم را ۹۳ %  اعلام کردند.

نسل سوم

این نسل از Apex locator  ها شبیه نسل دوم‌ اند با این تفاوت که از فرکانس‌های چند گانه برای تعیین فاصله از انتهای کانال استفاده می‌کنند. این یونیت‌ها دارای ریزپردازنده‌های قوی‌تر بوده و قادر به پردازش محاسبات الگوریتمی هستند.

نسل چهارم

در نسل چهارم از اپکس لوکیتور ها دستگاهی بنام  bing 1020  به بازار عرضه شد که از دو فرکانس جدا از هم ۴۰۰ HZ و ۸ KHZ  برای اندازه ‌گیری Apex   دندان استفاده می‌کرد. برای برطرف نمودن مشکلات نسل اول و دوم شرکت‌های سازنده در سال ۲۰۰۲ نسل جدید این دستگاه‌ها را ارائه نمودند که سعی در حل مشکلات مطرح ‌شده داشت.

سوالات مربوط

 

اصل اساسی استفاده از اپکس لوکیتورها چیست ؟

ایزلاسیون

 

شارژ دستگاه باید در چه حالتی باشد ؟

شارژ دستگاه را باید در حالت پر استفاده کرده دستگاه با شارژ کم امکان دارد دچار خطا شود.

 

رعایت کدام اصل به افزایش دقت آپکس لوکیتور کمک می‌کند ؟

اصول اندو