تجهیزات دندانپزشکی | 10 نکته ی مهم در زمان رادیوگرافی دندانپزشکی!
تجهیزات دندانپزشکی رادیوگرافی دندانپزشکی دندان724 dandan724

تجهیزات دندانپزشکی | 10 نکته ی مهم در زمان رادیوگرافی دندانپزشکی!

عنوان مقاله10 نکته ی مهم در زمان رادیوگرافی دندانپزشکی
دپارتماناوج شید
گرداوریمصطفی خدامی
تعداد کلمات820
زمان مطالعه8 دقیقه

رادیوگرافی دندانپزشکی چیست؟

تجهیزات دندانپزشکی/ تصویربرداری دندان با اشعه ایکس معمولا سالانه با مراجعه به دندانپزشک انجام می‌گیرد. تصویربرداری‌ها همچنین می‌توانند با درخواست دندانپزشک به دنبال ایجاد مشکل یا درمان دندانی، تعداد دفعات بیشتری به کار گرفته شوند. فاکتورهایی که بر تصویربرداری دندانپزشکی با اشعه ایکس اثر می‌گذارند شامل: سن، سلامت فعلی دهان و دندان، نشانه‌های بیماری دهانی، سابقه بیماری‌های لثه و یا پوسیدگی دندان می‌شوند. اگر بیمار جدیدی هستید، احتمالاً تحت پرتونگاری دندانی قرار می‌گیرید تا دندانپزشک جدید شما بتواند تصویری شفاف از سلامت دنداننان به دست آورد. رادیوگرافی دندانپزشکی را در سایت dandan724.ir ما ببینید.

تجهیزات دندانپزشکی رادیوگرافی دندانپزشکی دندان724 dandan724

شکل 1: رادیگرافی دندان

 

 

خطرات استفاده از دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی

  • میزان پرتوهای استفاده شده در اشعه ‌ایکس دندانپزشکی بسیار کم است اما با این وجود، همیشه خطر ولو اندک، بافت‌ها و سلول‌هایی که در معرض پرتوها هستند را تهدید می‌کند. تجهیزات دندانپزشکی را در سایت ما ببینید.

با وجود این‌که هنوز مدرکی دال بر مضر بودن پرتوهای رادیوگرافی برای جنین درحال رشد وجود ندارد اما بهتراست زنان باردار بعد از زایمان اقدم به رادیوگرافی کنند. به ‌تاخیر انداخین رادیوگرافی دندان برای چند ماه موجب آسیب بیشتر دندان‌ها نمی‌شود. به سایت دندان724 مراجعه فرمایید

تفاوت رادیولوژی و رادیوگرافی دندانپزشکی

radiology  یک زمینه تخصصی از پزشکی می باشد، در حالی که رادیوگرافی یک تکنولوژیست که در پزشکی استفاده می شود. تجهیزات دندانپزشکی را در سایت ما ببینید.

radiology  تشخیص و درمان بیماری هاست، در حالی که رادیوگرافی تولید تصاویری از ارگان های بدن می باشد که به عنوان مبنایی برای رادیولوژیست ها در تشخیص و درمان بیماری های خاص می باشد.

خواندن رشته رادیولوژی خیلی طول می کشد، به خاطر این که تنها ان هایی که دوره پزشکی را گذرانده اند، می توانند در رادیولوژی تخصص بگیرند. اما با دیپلم دبیرستان هم می توان در رشته رادیوگرافی تحصیل کرد.

تکنولوژی هایی مثل ام آر آی، سونوگرافی، ماموگرافی، سی تی اسکن، ایکس ری و پزشکی هسته ای از رادیوگرافی برای ایجاد تصاویر دقیق استفاده می کنند، در نتیجه توسط ان هایی که radiology خوانده اند ارزیابی می شوند. تجهیزات دندانپزشکی را در سایت ما ببینید.

  تجهیزات دندانپزشکی و ویژگی ها و خصوصیات اپکس فایندر

رادیوگرافی داخل دهانی

رادیوگرافی های داخل دهانی رایج ترین نوع هستند و سطح بالایی از جزئیات را نمایش می دهند.

کاربردها:

  • تشخیص پوسیدگی
  • مشاهده ریشه دندان
  • بررسی سلامت قسمت استخوانی اطراف دندان
  • مشاهده وضعیت دندان در حال رشد

دوران بارداری و استفاده از این دستگاه

در دوران بارداری گرفتن عکس دندان تا چهار بار در هر ویزیت دندانپزشکی ایمن است، اگرچه اکثر بیماران و دندانپزشکان ترجیح می‌دهند که رادیولوژی را تا زمان زایمان به تاخیر بیاندازند. رادیوگرافی دندانپزشکی را در سایت ما ببینید.

اما چنانچه شرایط اورژانسی باشد، هیچ مشکل یا نگرانی برای انجام رادیولوژی وجود ندارد و میزان اشعه دریافتی با رعایت احتیاط‌هایی مانند پیشبند سربی دولایه آن‌قدر ناچیز خواهد بود که حتی قابل اندازه گیری نیز نیست. رادیولوژی دندان معمولاً در دوران شیردهی یا تلاش برای بارداری نیز توصیه نمی‌شود. تجهیزات دندانپزشکی را در سایت ما ببینید.

10 نکته رادیوگرافی دندان

  • یافتن مشکلات دهانی مانند پوسیدگی دندان، ساختارهای دندانی پنهان (مانند دندان عقل) و آسیب به استخوان‌های که از دندان حمایت می‌کنند (مانند ریشه‌های شکسته دندان). اشعه‌ ایکس دندانپزشکی اغلب برای یافتن مشکلات اولیه حتی قبل از بروز هرنوع علائمی بکار می‌روند.
  • یافتن دندان‌هایی که در جای خود نیستند و یا به ‌درستی در طول لثه رشد نکردند. دندان‌های که نامرتب و شلوغ رشد کردند به دندان‌های نهفته معروف هستند.
  • از طریق رادیوگرافی دندان‌ها، مشکلاتی چون کیست، تومور و آبسه تشخیص داده می‌شود.
  • موقعیت دندان‌های دائمی در حال رشد در فک کودکانی که هنوز دندان‌های اولیه یا شیری آن‌ها نیفتاده است بررسی می‌شود.
  • برای مواردی چون پوسیدگی‌های گسترده، جراحی عصب‌ کشی، ایمپلنت‌ دندانی و کشیدن دندان درمان مناسبی طرح‌ریزی می‌کند. سایت ما ir می باشد.
  • برای دندان‌هایی که مرتب نیستند درمان ارتودنسی را طرح‌ریزی می‌کند. تجهیزات دندانپزشکی را در سایت ما ببینید.
تجهیزات دندانپزشکی رادیوگرافی دندانپزشکی دندان724 dandan724

شکل 2: رادیگرافی دندانپزشکی

 

 

ادامه 10 نکته رادیوگرافی دندان

  • افراد بزرگسال باید هر 2 تا 3 سال یک‌بار عکسبرداری با اشعه ‌ایکس بایت‌ وینگ داشته باشند.
  • نوجوانان باید هر یک سال‌ و نیم تا 3 سال یک‌بار عکسبرداری با اشعه ‌ایکس بایت وینگ داشته باشند.
  • کودکان هر 1 تا 2 سال یک‌بار باید عکسبرداری با اشعه ‌ایکس بایت ‌وینگ داشته باشند.
  • برای افرادی که دندان‌های آن‌ها پوسیده و یا در معرض ابتلا به پوسیدگی دندان هستند.
  • افراد بزرگسال، هر 6 ماه تا 18 ماه یک‌بار باید عکسبرداری و رادیوگرافیبا اشعه‌ ایکس بایت‌ وینگ داشته باشند. رادیوگرافی دندانپزشکی را در سایت ما ببینید.

نکته در مورد رادیوگرافی دندانپزشکی

اگر چه تشعشع پراکنده در اطراف یونیت های رادیوگرافی دندان حداقل است، دندان پزشک و تکنیکهای

دندانپزشکی با رعایت توصیه های تولید کننده جهت محافظت از اشعه در هنگام کار با یونیت رادیوگرافی دندان

می بایستی از تماس غیر ضروری با اشعه x پرهیز کنند .تجهیزات دندانپزشکی را در سایت ما ببینید.