نکات مهم در خرید اتوکلاو
اتوکلاو - خرید اتوکلاو

نکات مهم در خرید اتوکلاو

خرید اتوکلاو نو یا خرید اتوکلاو استوک نکات قابل توجهی دارند که باید بدانیم. قرار است این نکات را در این مقاله بررسی کنیم. اتوکلاو وسیله ای می باشد که با کمک بخار آب در دما و فشار بالا برای استریل کردن وسایل پزشکی استفاده می شود. اتوکلاو ها بسته به کاربردی که دارند در ابعاد مختلفی تولید و استفاده می شوند. اتوکلاو ها کلاس هاب مختلفی دارند، در دندان پزشکی از اتوکلاو های کلاس B استفاده می شود. پیشنهاد دندان724  به شما استفاده از اتوکلاو دست دوم می باشد. چرا که با داشتن کیفیت اولیه هزینه های شما را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

فهرست تصاویر

اتوکلاو 1 کار با اتوکلاو

اتوکلاو 2 انواع اتوکلاو

اتوکلاو 3 کاربرد اتوکلاو

کارکرد اتوکلاو

اول کارکرد اتوکلاو را بدانید سپس برای خرید اتوکلاو اقدام کنید.عملکرد اتوکلاو ها، چه اتوکلاو نو و چه اتوکلاو دست دوم عموما 5 مرحله ای می باشد که قرار است آن را بررسی کنیم. مرحله ی اول برای گرم شدن چمبر بخار به درون محفظه جکت تزریق می شود. در مرحله ی دوم چمبر اتوکلاو وکیوم می شود.مرحله ی سوم زمانی می باشد که گرما به درون محتویات چمبر نفوذ می کند. مرحله ی چهارم زمانی برای حفظ دمای تعیین شده برای انجام عملیات استریلیزاسیون می باشد. مرحله ی پنجم و مرحله ی آخر زمانی برای پایین آمدن دمای محفظه  اتوکلاو می باشد. در ادامه با dandan724 همراه باشید تا راهنمای خرید اتوکلاو  را در اختیارتان بگذاریم.

کار با اتوکلاو - خرید اتوکلاو
کار با اتوکلاو – خرید اتوکلاو – دندان724

اتوکلاو 1 کار با اتوکلاو

انواع اتوکلاو از نظر کلاس

دندان 724 می گوید، اگر قصد خرید اتوکلاو دارید باید بدانید که اتوکلاو ها در سه کلاس طبقه بندی می شوند. کلاس N، کلاس B و کلاس S.اگر اتوکلاو کلاس N برای وسایل جامد بدون پوشش کاربرد دارد و گزینه ی مناسبی برای وسایل حفره دار و پوشش دار نمی باشد. اتوکلاو کلاس S دارای پمپ وکیوم می باشد. این اتوکلاو مانند دسته ی قبلی برای ابزار و وسایل جامد استفاده می شود. با این تفاوت که هم برای دارای پوشش و هم برای وسایل بدون پوشش و حفره دار مورد استفاده قرار می گیرد. اتوکلاو کلاس B که بیشتر در دندان پزشکی کاربرد دارد. این اتوکلاو ها پمپ بسیار قوی و سیکل بسیار سریعی دارند.

طبقه بندی اتوکلاو ها بر اساس ظرفیت

بر اساس نیاز برای خرید اتوکلاو اقدام کنید. اتوکلاو بخار بزرگ، ظرفیت این استریل کننده ها از 110 لیتر شروع می شود و تا 880 لیتر می رسد. و بهترین گزینه برای مکانی می باشد که زباله زیادی در طول روز تولید می کند. مراکز درمانی بزرگ مثل بیمارستان که نیاز به استفاده زیادی از تجهیزات پزشکی دارد می تواند از این سایز دستگاه استفاده کند. خرید اتوکلاو سایز متوسط که ظرفیتی بین 75 لیتر تا 200 لیتر دارد. گزینه مناسبی برای کلینیک و دندان پزشکی می باشد. حتی در اتاق عمل هم می شود از آن استفاده کرد. اتوکلاو سایز کوچک یا به اصطلاح رومیزی تا 25 لیتر ظرفیت دارد و مناسب استریل کردن تجهیزات کوچک هست.

انواع اتوکلاو بر اساس محیط کار از نگاه dandan724

برای خرید اتوکلاو، آن را بشناسید. اتوکلاو بر اساس استفاده آن در محیط کار های مختلف در چهار دسته طبقه بندی می شود. اتوکلاو آزمایشگاهی که ظرفیتی تا 100 لیتر دارند. جنس آن تماما استیل می باشد. سیستم مصرف بهینه، سیستم کنترل سطح آب و سیستم کنترل پسماند دمای المنت دارند. اتوکلاو بیمارستانی در ظرفیت های 200 و 300 لیتری و به صورت تک درب، دو درب و گراویتی استفاده می شوند. در دو دمای 121 و 134 کار میکنند. اتوکلاو کلینیکال و اتوکلاو دندان پزشکی شبیه به هم می باشند اما تفاوت ها جزئی دارند. هر دو از برد الکترونیکی پشتیبانی می کنند و تفاوتشان در جنس بدنه می باشد. اتوکلاو دندان پزشکی از جنس فولاد می باشد.

انواع اتوکلاو - خرید اتوکلاو
انواع اتوکلاو – خرید اتوکلاو – دندان724

اتوکلاو 2 انواع اتوکلاو

مزایا و معایب اتوکلاو

دندان724 در این بخش نکاتی راجع به خرید اتوکلاو در اختیار شما می گذارد که خرید اتوکلاو را براش شما راحت تر کند. اولین مزیتی که از خرید اتوکلاو کسب می کنید و بسیار اهمیت دارد ارزان بودن و مقرون به صرفه بودن آن است. در مدت زمان کوتاه عملیات استریلیزاسیون را انجام می دهد. به خوبی در تمام سطوح و منافذ نفوذ می کند و پوشش کاملی دارد. برای استریل کردن نیازی به استفاده از مواد شیمیایی اضافی نیست. و شما را از استفاده از ابزار یک بار مصرف بی نیاز می کند.

  اتوکلاو 24 لیتری یوروندا | 4 اقدام زمان خرید این محصول

از معایب آن هم می توان به حفظ رطوبت اشاره کرد. همچنین مقاومت فولاد کربنی به علت وجود رطوبت در معرض آسیب است. از دیگر معایب آن می توان به این اشاره کرد فقط ابزار ضد زنگ و پلاستیکی می توانند گرما و رطوبت را تحمل کنند. در خرید اتوکلاو این موارد را در نظر بگیرید.

نکات ایمنی مهم استفاده از اتوکلاو

اگر قصد خرید اتوکلاو دارید پس حتما باید نکات ایمنی هنگام استفاده از آن را بدانید. ابزار که باید اتوکلاو شوند حتما در ظرف دیگری قرار بگیرند. نباید برای استریل کردن مواد ضد آب مثل پودر و روغن از اتوکلاو استفاده کرد. اتوکلاو باید فضای لازم برای نفوذ بخار را داشته باشد. پس بیش از اندازه آن را پر نکنید. هنگام انجام اتوکلاو به هیچ عنوان برای باز کردن درب دستگاه تلاش نکنید.

اقلامی که در دستگاه گذاشته می شود نباید با بدنه برخورد داشته باشند. اقلام مایع که باید اتوکلاو شوند به هیچ عنوان نباید درون ظروف در بسته قرار بگیرند. کاغذ نباید به صورت مستقیم داخل دستگاه قرار بگیرد چرا که باعث آتش سوزی می شود. ظروف پلاستیکی در دستگاه قرار نگیرند چون ذوب می شوند و به دستگاه آسیب میزنند. از قرار دادن مواد آتش زا یا واکنشی و حتی سفید کننده های خانگی داخل دستگاه بپرهیزید.فقط از کیسه های مخصوص اتوکلاو برای زباله های بسته بندی شده در داخل آن داخل دستگاه استفاده کنید.

کاربرد های دستگاه اتوکلاو

خرید اتوکلاو بسته به نیاز هر شخص دارد. دستگاه های اتوکلاو خدمات مختلفی می تواند به شما ارائه دهند. در این بخش کاربرد آن ها را بررسی خواهیم کرد. اتوکلاو ها تمام تجهیزات پزشکی بیمارستان ها، دندان پزشکی ها، آزمایشگاه ها و دام پزشکی ها و غیره را استریل می کنند. در صنایع غذایی عمده ی میکروب ها را از بین می برند. برای استریل کردن تجهیزات تتو و پیرسنیگ مورد استفاده قرار می گیرند. محیط های آزمایشگاهی را برای انجام آزمایش ها استریل و آماده می کنند. در صنایع شیمیایی و دارویی عملیات استریلیزاسیون را به خوبی اجرا می کنند.

کاربرد اتوکلاو - خرید اتوکلاو
کاربرد اتوکلاو – خرید اتوکلاو – دندان724

اتوکلاو 3 کاربرد اتوکلاو

اجزاء اتوکلاو

اگر قصد خرید اتوکلاو دارید باید با اجزاء آن هم به خوبی آشنا باشید.در این بخش می خواهیم به آن ها بپردازیم. محفظه درونی یا چمبر ، اشیایی که باید استریل شوند داخل این قسمت قرار می گیرند. ظرفیت آن نشان دهنده ی حجم دستگاه اتوکلاو می باشد. محفظه بیرونی یا جکت، فضایی که مسئولیت حفظ دمای چمبر را به عهده دارد و روی  چمبر قرار می گیرد. درب اتوكلاو، برای دسترسی به چمبر جهت وارد کردن یا خارج کردن اقلام مورد استریل می باشد. معمولا با جک کار میکند.

منبع مولد بخار، زمانی که المنت ها حرارت ایجاد می کنند، در این منبع آب موجود به بخار تبدیل شده و استفاده می شود. المنت ها،با گرم شدن المنت ها، آب به بخار تبدیل می شود و جهت استریل استفاده می شود. پمپ وكیوم، ابتدا هوای داخل چمبر را تخلیه میکنند و سپس در پایان هم برای خشک کردن اقلام استریل شده دوباره عمل می کنند. شیرها و اتصالات، کنترل کننده و انتقال دهنده ی آب و بخار آب می باشند. فشار شكن، فشار بخار آب قبل از ورود به دستگاه را کاهش می دهد. منبع کندانسور،وظیفه ی تخلیه ی بخار خارج شده به فاضلاب را به عهده دارد.

چکیده ی مطالب خرید اتوکلاو و نکات مربوط به خرید اتوکلاو

در این مقاله با dandan724، نکات اتوکلاو و خرید اتوکلاو را بررسی کردیم. حال میخواهیم خلاصه ای از مطلب را هم ارائه کنیم. اتوکلاو ها دستگاه های استریل کننده ای هستند که در سه کلاس و در سه سایز و چهار دسته طبقه بندی می شوند. خرید اتوکلاو، به فعالیت شما بستگی دارد. شما با خرید اتوکلاو از مزایا و معایبی بهره مند خواهید شد. از بهترین مزیت خرید اتوکلاو می توان به مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. از معایب آن هم می توان به این موضوع پرداخت که شما فقط میتوانید اقلام ضد زنگ استفاده کنید. برای خرید اتوکلاو نکات ایمنی مربوط به آن را هم رعایت کنید.

سوالات متداول

  1. خرید اتوکلاو چه تاثیری بر کار دارد؟

شما در هر حرفه ی کاری به تجهیزات استریل نیاز دارید. با استفاده از این دستگاه می توانید با بهداشت بالاتری کار کنید. هزینه ها را کاهش دهید. در نتیجه مراجعین راضی داشته باشید.

  1. چرا از دستگاه استوک استفاده کنم؟

چون دستگاه استوک سالم نیاز شما را برآورده کرده و هزینه ی کمتری نسبت به دستگاه نو دارد.

  1. از کدام کلاس اتوکلاو باید استفاده کنیم؟

استفاده از دستگاه اتوکلاو به نیاز و نوع کار شما بستگی دارد.

موضوع مقالهخرید اتوکلاو و نکات کاربردی آن
نویسندهمحمد رضا ناصری
تاریخ12 اسفند 1402
چرا از اتوکلاو استفاده کنیم؟حرفه ای بودن، افزایش بهداشت و کاهش هزینه

نظرات (4)

شایان موحدیان

باسلام ، شما خودتون اتوکلاو هم برای فروش دارید ؟ در کدوم شهر ها خدمات رسانی دارید ؟
با تشکر

    سلام وقت بخیر بله می توانید برای دیدن اتوکلاو های موجو دبه دسته بندی اتوکلاو دندانپزشکی سایت ما سر بزنید.
    برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.

دکترجعفری

ممنون ازمقاله مفیدتون، قصد خرید داشتم خیلی کمکم کرد

    سپاس از توجه شما در رابطه با مقاله خرید اتوکلاو