بهترین دستگاه رادیوگرافی چه ویژگی هایی دارد؟
رادیوگرافی - بهترین دستگاه رادیوگرافی

بهترین دستگاه رادیوگرافی چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین دستگاه رادیوگرافی چه خصوصیاتی دارد؟ در این مقاله از دندان724 قصد داریم راجع به بهترین دستگاه رادیوگرافی و راهنمای خرید رادیوگرافی دست دوم صحبت کنیم. رادیوگرافی انواع گوناگونی دارد و هر کدام در زمینه ای که برای آن طراحی شده اند، مورد استفاده قرار می گیرند. مطابق همه ی دستگاه های دیگر، بهترین دستگاه رادیوگرافی هم مزایا و هم معایب خود را دارد. کاربرد این دستگاه در دندان پزشکی و پزشکی بسیار چشمگیر بوده و تشخیص خیلی بیماری ها را ساده تر کرده. در ادامه نحوه ی کارکرد این دستگاه بررسی و بهترین دستگاه رادیوگرافی راه معرفی خواهیم کرد. اول ببینیم رادیوگرافی چیست؟

فهرست تصاویر

رادیوگرافی 1 انواع رادیوگرافی

رادیوگرافی 2 رادیوگرافی در دندان پزشکی

رادیوگرافی 3 رادیوگرافی فک و دهان

رادیوگرافی چیست؟

در این قسمت قصد داریم بفهمیم رادیوگرافی چیست و چگونه انجام می شود؟ رادیوگرافی به تکنیک تاباندن اشعه ی X به بدن و تولید تصاویر روی پرده های خاص، جهت بررسی می گویند. از بهترین دستگاه رادیوگرافی برای تشخیص و درمان بیماری ها با ثبت تصاویری از اسکلت بدن استفاده می شود.

اشعه ی X توسط ویلهلم رونتگن کشف شد و امروزه در بهترین دستگاه رادیوگرافی استفاده می شود. که به اشعه ی رونتگنوگراف هم معروف است. اشعه X از بدن عبور داده می شود. بخشی از اشعه X جذب بدن یا پراکنده می شوند. مابقی با آشکار ساز، تصویر مورد نظر را نشان می دهند. بهترین دستگاه های رادیوگرافی انواع و ویژگی های مختلفی دارند. در بخش بعدی با dandan724 همراه باشید که می خواهیم انواع این دستگاه ها را توضیح دهیم.

انواع بهترین دستگاه رادیوگرافی

1. رادیوگرافی ساده

همانطور که بالا تر اشاره کردیم رادیوگرافی انواع مختلفی دارد. رادیوگرافی ساده، رادیوگرافی دیجیتال و رادیوگرافی رنگی. رادیوگرافی ساده، اولین نوع تصویر برداری بود که تصویر را به صورت سیاه و سفید در اختیار پزشک قرار میداد. این تصاویر روی سلوفان شفاف یا یک ورقه ی پلاستیکی نقش می بستند. پزشک آن را مقابل نور قرار می دهد و استخوان ها و بیماری های مربوط به آن ها را بررسی می کرد.

2. رادیوگرافی دیجیتال

رادیوگرافی دیجیتال، تفاوت این روش با روش قبلی این است که تصاویر چاپ نمی شوند. پزشک از روی مانیتور خود تصاویر را بررسی میکند. علت تفاوت هم در روش عکس برداری می باشد. از یک نیمه های حساس به اشعه ی X استفاده می شود. تابش این اشعه به نیمه هادی باعث ایجاد بار الکتریکی می شود. پیکسل های صفحه به میزانی اشعه ها را دریافت می کنند و تصاویر را می سازند.

3. رادیوگرافی رنگی

بهترین دستگاه رادیوگرافی از نگاه دندان724، رادیوگرافی رنگی می باشد. در این روش هم از اشعه ی X استفاده می شود. در این روش به بیمار موادی تزریق یا خورانده می شود که اصطلاحا به این مواد رنگ می گویند اما در اصل رنگی نیستند. در واقع تصویر نهایی هم رنگی نیست. فقط از این روش برای بهتر دیده شدن قسمت هایی که به آسانی دیده نمی شود استفاده می شود

انواع رادیوگرافی - بهترین دستگاه رادیوگرافی
انواع رادیوگرافی – بهترین دستگاه رادیوگرافی – دندان724

رادیوگرافی 1 انواع رادیوگرافی

مزایای رادیوگرافی دیجیتال نسبت به ساده

رادیوگرافی دیجیتال سرعت و کیفیت تصاویر بهتری دارد. امکان آرشیو و کپی تصاویر به تعداد دلخواه وجود دارد. هزینه های بسیار کم تری دارد چرا که فیلم از آن حذف شده. امکان ارسال تصاویر از طریق اینترنت وجود دارد. پزشک دسترسی بهتری دارد هم جهت بررسی و هم از لحاظ دست یابی به عکس رادیوگرافی. می توان به راحتی دست کاری و ادیت کرد. پزشک نیاز دارد گاهی اوقات تصاویر را بزرگ یا کوچک کند. علامت بزند. تیره یا روشن تر کند. امکان نگهداری طولانی مدت وجود دارد. همچنین می توان تصاویر رادیوگرافی ، سونوگرافی و سی تی اسکن و… را به صورت مشترک نگهداری کرد.

ویژگی های بهترین دستگاه رادیوگرافی

بهترین دستگاه رادیوگرافی دستگاهی است که نیازهای خاص شما را برآورده کند. هنگام خرید دستگاه رادیوگرافی باید به نکاتی توجه کنید. دستگاهی که خریداری می کنید چه رادیوگرافی نو باشد چه رادیوگرافی استوک، باید متناسب با نوع رادیوگرافی که می کنید باشد. باید حجم بیمارانی که می بینید را در نظر بگیرید. همچنین میزان بودجه ی شما هم باید در نظر گرفته شود. اما ببینیم بهترین دستگاه رادیوگرافی از نگاه dandan724 چه ویژگی هایی دارد.

بهترین دستگاه رادیوگرافی باید کیفیت تصاویر بالایی داشته باشد که وضوح تصاویر میزان خطا را کاهش دهد. بهترین دستگاه رادیوگرافی باید پایین ترین دوز اشعه ی X را داشته باشد. چرا که خطر ابتلا به بیماری های سرطانی و سایر بیماری ها برای بیماران و کارکنان کاهش یابد. بهترین دستگاه رادیوگرافی باید دقت و سرعت بالایی داشته باشد که به سرعت کار بیماران را انجام دهد و مدت کمتری در مقابل اشعه ی X قرار بگیرند.

  خرید یونیت دندان پزشکی +  5 نکته برای انتخاب درست

باید راحت و قابل اطمینان باشد. راحتی در کار با آن برای تکنسین و همینطور دیر و کمتر خراب شدن از ویژگی بهترین دستگاه رادیوگرافی است. بهترین دستگاه رادیوگرافی طبیعتا باید هزینه ی بالایی داشته باشد و می تواند تا چند صد هزار دلار باشد. شما می توانید از دستگاه رادیوگرافی کار کرده ی سالم استفاده کنید که هزینه ی کمتری دارد. همچنین همان کارایی را برای شما می تواند ارائه دهد.

حال می خواهیم برخی ویژگی های خاص بهترین دستگاه رادیوگرافی را بررسی کنیم.اولین ویژگی مهم بهترین دستگاه رادیوگرافی تصویر خودکار ویژگی ها است. دستگاه باید بتواند با این ویژگی ایرادات تصویر را سریع و دقیق شناسایی و بررسی کند. بهترین دستگاه رادیوگرافی باید قابلیت کاهش نویز داشته باشد. به این صورت که با کاهش نویز، کیفیت تصاویر را بالا تر ببرد. تصویر برداری سه بعدی از ویژگی بسیار کاربردی بهترین دستگاه رادیوگرافی می باشد.

رادیوگرافی در دندان پزشکی

رادیوگرافی دندان یکی از موثر ترین روش ها برای بررسی دهان و دندان است. اشعه ی X به دندان پزشک کمک می کند، تصاویری از دهان ببیند که به صورت بصری قابل مشاهده نیست. دندان پزشک با کمک این دستگاه می تواند بیماری هایی مثل پوسیدگی دندان، لثه و ریشه دندان را تشخیص دهد. کاربرد این دستگاه به اینجا ختم نمی شود و دندان پزشک می تواند برای قرار دادن ایمپلنت ها یا حتی انجام ارتودنسی برنامه ریزی کند.

در دندان پزشکی دو نوع رادیوگرافی اصلی وجود دارد. رادیوگرافی داخل دهانی و رادیوگرافی خارج دهانی. رادیوگرافی داخل دهانی برای مشاهده ی لثه و دندان ها به کار برده می شود. رادیو گرافی خارج دهانی برای مشاهده کل دهان و استخوان فک کاربرد دارد.

نکاتی که باید راجع به رادیوگرافی دندان بدانید. از بهترین دستگاه رادیوگرافی استفاده کنید. از پیش بند سربی استفاده کنید تا بدنتان از اشعه ی X در امان باشد. در صورت امکان حتما از رادیوگرافی دیجیتال استفاده کنید. چرا که اشعه X کمتری نسبت به رادیوگرافی سنتی دارد.

رادیوگرافی در دندان پزشکی - بهترین دستگاه رادیوگرافی
رادیوگرافی در دندان پزشکی – بهترین دستگاه رادیوگرافی – دندان724

رادیوگرافی 2 رادیوگرافی در دندان پزشکی

مزایا و معایب رادیوگرافی

هر دستگاهی حتی بهترین دستگاه رادیوگرافی مزایا و معایب مختص خود را دارند. با دندان724 همراه باشید تا این نکات را بررسی کنیم. اولین مزیت این دستگاه ها در دسترس بودن است. امروزه به سادگی در مطب ها و بیمارستان ها به صورت گسترده در دسترس می باشد. این دستگاه ها نسبت به ام آر آی و سی تی اسکن هزینه ی بسیار پایین تری دارند. سرعت بالایی دارند به طوری که انجام رادیوگرافی فقط چند دقیقه زمان می برد. تصاویر دقیقی از داخل بدن ارائه می دهند که به  تشخیص بیماری ها کمک بسیاری می کنند. برای مشاهده ی داخل بدن نیاز به برش یا جراحی نیست پس یک روش غیر تهاجمی به حساب می آید.

حال قصد داریم به معایب آن بپردازیم. از معایب این دستگاه می شود به قرار گرفتن در معرض اشعه X  اشاره کرد. چرا که این اشعه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. این دستگاه ها نسبت به ام آر آی وضوح کمتری از تصاویر ارائه می دهند. در تشخیص بیماری ها محدودیت دارند و همه ی بیماری ها را نمیتوان با این دستگاه تشخیص داد. امکان تصویر برداری از بافت نرم مثل عضلات و رباط ها وجود ندارد.

نگاهی بر خلاصه مطلب بهترین دستگاه رادیوگرافی

در این مقاله از dandan724 به بررسی بهترین دستگاه رادیوگرافی پرداختیم. دستگاه رادیوگرافی دو مدل ساده و دیجیتال دارد که اساس کار هر دو تابش اشعه ی X می باشد. بررسی کردیم دستگاه رادیوگرافی دیجیتال نسبت به ساده دستگاه بهتری می باشد. مزایای بیشتری دارد مثل آسان شدن تصویر برداری و انتقال آن. برای بهترین دستگاه رادیوگرافی ویژگی هایی در نظر گرفتیم. مثلا هر چقدر تابش اشعه ی X کمتر باشد، دستگاه بهتر است. از ویژگی های خاص بهترین دستگاه رادیوگرافی به قابلیت کاهش نویز اشاره کردیم که تصاویری با وضوح بالا بدهد. رادیوگرافی در دندان پزشکی هم کاربرد دارد.برای عکس برداری از دهان و استخوان فک استفاده می شود. می توان حتی از رادیوگرافی کار کرده استفاده کرد.

رادیوگرافی فک و دهان - بهترین دستگاه رادیوگرافی
رادیوگرافی فک و دهان – بهترین دستگاه رادیوگرافی – دندان724

رادیوگرافی 3 رادیوگرافی فک و دهان

سوالات متداول

سوال 1. آیا تابش اشعه ی X باعث سرطان می شود؟

پاسخ. یله، تابش اشعه ی X به طور مداوم باعث سرطان می شود. اما استفاده ی کوتاه مدت مشکلی ایجاد نمی کند.

سوال 2. چرا باید رادیوگرافی کنیم؟

پاسخ. چون تشخیص بیماری ها را در زمان کم، بدون نیاز به انجام عمل جراحی امکان پذیر کرده.

سوال 3. چرا از دستگاه دست دوم استفاده کنیم؟

پاسخ. چون با وجود همان کارایی هزینه ی شما را بسیار کاهش می دهد.

موضوع مقالهبهترین دستگاه رادیوگرافی
نویسندهمحمد رضا ناصری
تاریخ17 اسفند 1402
چرا رادیوگرافی دیجیتال؟چون تابش اشعه X کمتر است.
بهترین گزینه برای خرید دستگاه های کارکردهفروشگاه تجهیزات دندان پزشکی دندان724

Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to verify temporary file contents for atomic writing. in /home/dandan72/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:51 Stack trace: #0 /home/dandan72/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(658): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/dandan72/...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/dandan72/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 51