رادیو گرافی تک دندان | انواع عکس های دندان
رادیوگرافی تک دندان

رادیو گرافی تک دندان | انواع عکس های دندان

عکس دندان، بهترین مورد برای دندانپزشک

عکس تک دندان

عکس مخصوص کودکان

۱- پوسیدگی:

۲- دیدن ضایعات عفونی و غیر عفونی استخوانی و کیست‌ها:

۳- دندان‌های نهفته:

4- شکستگی‌های استخوان و دندان‌ها:

عکس بایت وینگ

بررسی تخصصی رادیوگرافی تک دندان

عکس سفالومتری

شکل 1عکس دندان

شکل 2عکس سفالومتری

انواع عکس های دندان در رادیوگرافی دندان

یکی از روش های شناخت پوسیدگی دندان، مشکل فک و دندان، ناهنجاری ها و آسیب های دیگر؛ مانند استخوان برای تصویر برداری از دندان استفاده از رادیوگرافی می باشد. رادیوگرافی دندان انواع مختلفی دارند ودر کل به دو دسته داخلی و خارجی دسته بندی شده اند. در رادیوگرافی داخلی، نوار اشعه X درون دهان قرار دارد. ولی در رادیوگراف خارجی، نوار اشعه X در خارج از دهان قرار دارد.

عکس دندان، بهترین مورد برای دندانپزشک

در هر شکل ممکن عکس بهترین گزینه برای دندانپزشک رادیوگرافی تک دندان است. تصویر حاصل به دندانپزشک شما در تعیین اقدام مناسب کمک شایانی خواهد کرد. اندازه اشعه‌ای که در خلال رادیوگرافی سنتی ساطع می‌شود. بی‌‌‌نهایت ناچیز است و مقدار اشعه به کار رفته برای گرفتن عکس دیجیتال حتی از این هم کمتر است. در مورد اینکه چند وقت یک‌بار باید عکس بگیرید با دندان‌پزشک خودتان مشورت کنید.

شکل 1عکس دندان

عکس تک دندان

این عکس را پزشکان عکس «پری‌اپیکال» می‌نامند. به طور معمول این عکس از یک دندان و یا حداکثر ۲ یا ۳ دندان گرفته می‌شود.از روی این عکس می‌توان پوسیدگی‌های سطح جونده دندان‌ها را تشخیص داد. علاوه بر این با استفاده از این عکس می توان به مدارای ریشه دندان پرداخت. در مدت درمان ریشه 4 عکس رادیوگرافی تک دندان گرفته می شود.عکس اولیه وضعیت ریشه دندان را نشان می‌دهد. عکس دوم طول فایل و یا سوزن را در کانال دندان نشان می‌دهد. دندان‌پزشک می‌تواند به طول ریشه دندان از روی این عکس پی ببرد. عکس سوم که نشان‌دهنده این است که مواد پر کننده ریشه تمام طول ریشه را پر کرده‌اند. در آخرین عکس کیفیت درمان ریشه دندان را تأیید می‌کند. دستگاهی که رادیوگرافی با آن تهیه شده و در هر مطب موجود است.دارای انواع پیشرفته آن دوز اشعه‌ای که به شما می‌رسد اندک است.

معمولاً در انواع قدیمی‌تر رادیوگرافی تک دندان پزشک و پرستار هنگام تاباندن اشعه پشت یک دیوار پنهان می‌شوند. چون در طول روز لازم است از چند بیمار عکس بگیرند.در حالی که شما فقط در طی درمان چند عکس می‌گیرید و دوز بسیاری از اشعه را دریافت نمی‌کنید. جهت بررسی کامل دهان حداقل ۱۴ عدد از این نوع عکس لازم است.

  تجهیزات دندانپزشکی | دندان 724 | سنسور RVG

عکس مخصوص کودکان

عکس کودکان مثل نوع قبلی ست با این تفاوت که اندازه نوع این فیلم دارای سایز کوچکتری است. تا دردهان کودک جا بگیرد.اندازه اشعه مورد نیاز برای عکس گرفتن از دندان در رادیوگرافی تک دندان کمتر از بزرگسالان است؛ که دستگاه تولید اشعه X، این میزان را تنظیم خواهد کرد.

در کودکان و بزرگسالان از روی عکس دندان می‌توان وضعیت دندان‌های دائمی در داخل لثه را معرفی کرد.و زمان خروج آنها از لثه را پیش‌بینی کرد. عکس دندان در موارد زیر مورد استفاده قرار میگیرد:

۱پوسیدگی:

یکی از مهم‌ترین کاربردهای رادیوگرافی تک دندان، تشخیص پوسیدگی است. مخصوصاً در پوسیدگی‌ بین‌ دندان که با معاینات عادی ممکن است از چشمان دندان‌پزشک دور بمانند. رادیوگرافی‌ها مناسب ترین ابزار تشخیصی بسیار دقیق و مهمی هستند.برای تشخیص پوسیدگی‌ها ممکن است که رادیوگرافی‌های مختلف بنا به تشخیص دندان‌ پزشک موردنیاز باشند.

۲دیدن ضایعات عفونی و غیر عفونی استخوانی و کیست‌ها:

اکثر بیماران نگرانی‌ زیادی در مورد کیست‌های دندانی دارند ولی واقعیت این است؛ که کیست‌های واقعی مربوط به دندان‌های آن‌قدرها که موجب نگرانی شود بالا نیست.

۳دندان‌های نهفته:

دندان‌های پنهان زیر لثه و استخوان در رادیوگرافی‌ها مشخص می‌شوند. جراحی خارج کردن این دندان‌ها گاهی نیاز به رادیوگرافی‌های ساده یا پیشرفته سه‌بعدی دارد. عکس دندان یا گرافی شما این موارد را به دندانپزشک نشان خواهد داد.

4شکستگی‌های استخوان و دندان‌ها:

در صدمات گاهی ضربه‌ای به استخوان‌های فک و صورت و دندان‌ها، رادیوگرافی تک دندان می‌تواند کمک بزرگی بکند. چرا که بسیاری از شکستگی‌های فک و دندان‌ ممکن است که در انواع مختلف رادیوگرافی‌ها دیده شوند.

عکس بایت وینگ

شما با این عکس میانه خوبی ندارید. ولی این نوع عکس نمایش خوبی برای نشان دادن پوسیدگی‌ بین دندان ها است.طبق معمول برای بررسی پوسیدگی بین دندان‌های عقبی ۴ عدد از این عکس‌ها کافی است. نام این عکس «بال پروانه» نامیده شده است. چون شما دندان‌های فک بالا و پایین را در این عکس تقریباً به شکل بال پروانه خواهید دید. در چکاپ‌های سالانه از پزشک بخواهید این عکس را حتماً از دندان‌های شما تهیه کند.

بررسی تخصصی رادیوگرافی تک دندان

ازآنجا که ایمنی بیمار و پرسنل یکی از اولویت های کلیدی است.سیستم فرکانس بالای رادیوگرافی تک دندان جهت کمک به کمترشدن میزان اشعه ایکس و ثبت تصاویر با کیفیت رونمایی شده. در واقع دوز اشعه به میزان ۲۵٪ نسبت به ژنراتورهای استاندارد کاهش یافته؛ و تبع ایمنی هر چه بیشتر بیمار و پرسنل را تضمین می‌نماید.

جهت ایجاد تصویری با وضوح و دقت بالا. ژنراتور رادیوگرافی تک دندان با فرکانس بالا و نقطه‌ی کانونی ۰.۷ میلی‌متر ارائه می‌شود.

نحوه‌ی کنترل بسیار ساده‌ی تایمر الکترونیک و برنامه‌های قابل تنظیم به متخصص کمک می کند. تا با سرعت و راحتی هر چه بیشتر تنظیمات صحیح تابش اشعه را انجام دهد.

عکس سفالومتری

این نوع عکس را باید حتماً در مراکز مجهز به انواع دستگاه‌های رادیوگرافی تهیه شود. معمولاً اگرنیاز به ارتودنسی باشد، نیاز است که این نوع ازعکس ازدندا‌‌ن هایتان گرفته شود. این عکس برای بررسی رشد فک و صورت و جمجمه بسیار مناسب است. در عین حال مسیر رشد فک و صورت و الگوی صورت را نیز مشخص می‌کند.

شکل 2عکس سفالومتری