تجهیزات دندانپزشکی | آنگل دندانپزشکی
تجهیزات دندانپزشکی | آنگل دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی | آنگل دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی | آنگل دندانپزشکی

عنوانآنگل دندان پزشکی
نویسندهمحمد جواد اصغرزاده
دپارتماناوج شید
مدت زمان00:14:00
تعداد کلمات800

فهرست مطالب

مقدمه ی دستگاه آنگل از تجهیزات دندان پزشکی

دستگاه آنگل از مجموعه ابزار های دندان پزشکی

دستگاه های آنگل و بخش های مختلف آن ها

چگونگی نسبت دور ایر موتور به دستگاه آنگل

نکات مهم در نگهداری و مراقبت از آنگل

فهرست اشکال

شکل 1 تجهیزات دندانپزشکی

شکل 2 آنگل دندانپزشکی

مقدمه ی دستگاه آنگل از تجهیزات دندان پزشکی

اینسترومنت ها که شامل آنگل ، توربین ، هندپیس و … هستند از مهم ترین بخش های تشکیل دهنده ی یک مطب دندان پزشکی می باشند آنگل دندانپزشکی و هندپیس تقریبا از یک ساختمان برخوردار هستند و به تنهایی قابل استفاده نیستند. این وسایل بر روی ایرموتور یا میکروموتور نصب می شوند تا بتوانند فرزی که بر روی آنها نصب شده به حرکت بیاوردند و در واقعیت یک ارتباط مکانیکی میان ایرموتور یا میکروموتور با فرز را ایجاد می کند. هم چنین شما می توانید از با کیفیت ترین و به صرفه ترین تجهیزات دندانپزشکی سایت دندان724 دیدن کنید.

دستگاه آنگل از مجموعه ابزار های دندان پزشکی

آنگل دندانپزشکی اینسترومنت هایی هستند که گشتاورد زیاد و سرعت کمی دارند و توسط یک موتور کار می کنند. چنان چه موتور آنگل با هوا کار کند به آن ایرموتور (Air motor) می گویند و اگر با برق کار کند به آن میکروموتور (Micro motor)  گفته می شود. آنگل ها برای کار های مخصوص مثل ایمپلنت، جراحی و اندو استفاده می شوند. هم چنین شما می توانید از با کیفیت ترین و به صرفه ترین تجهیزات دندانپزشکی سایت dandan724 دیدن کنید و بهترین خدمات در تجهیزات و ابزار دندان پزشکی به شما ارائه میدهند.

تجهیزات دندانپزشکی | آنگل دندانپزشکی

شکل 1 تجهیزات دندانپزشکی

دستگاه های آنگل و بخش های مختلف آن ها

آنگل دندانپزشکی از بخش های گوناگون تشکیل شده است که شامل هد یا سر آنگل دارای کاتریج ، یک ورودی و یک خروجی آب می باشند که در برخی از انواع آنها مجرای آب ندارند. پوسته که نگهدارنده و محافظ متعلقات دور آن هست و اجزای داخلی آن که شامل یک سری متحرک های انتقال دهنده نیرو از میکروموتور به هد و سرانجام به فرز می باشد از قبیل دنده های کاتریج ، دنده های انتقال دهنده نیرو از شفت چاکدار به کاتریج که باید همواره روغن کاری شود چون در اثر اصطکاک کم کم کوتاه شده و از هم دور می شوند که در این صورت باید از کار کردن با آن خوداری کرد تا قطعه عوض شود. هم چنین شما می توانید از با کیفیت ترین و به صرفه ترین تجهیزات دندانپزشکی سایت دندان724 دیدن کنید.

  تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | اقدامات مورد نیاز برای انجام رادیوگرافی دندان

چگونگی نسبت دور ایر موتور به دستگاه آنگل

بیشتر مواقع در انتهای دستگاه آنگل که به دور آن یک نوار رنگی نقش بسته است ، چگونگی دور ایرموتور به آنگل را مشخص می کند.

  • چنانچه نوار به رنگ آبی باشد ، تبدیل و نسبت دور ایرموتور به آنگل 1 به 1 است.
  • چنانچه نوار به رنگ قرمز یا نارنجی باشد، تبدیل و نسبت دور ایرموتور به آنگل ۱ به ۵ است.
  • چنانچه نوار به رنگ سبز باشد دور موتور کم می شود و نسبت ها 2 به 1 ، 4 به 1 ، 10 به 1 ، 20 به 1 و 40 به 1 خواهد بود.
  • چنانچه نوار به رنگ مشکی باشد دور موتور کم می شود و نسبت ها 22  به 1 ، 25 به 1 خواهد بود که از این آنگل ها بیشتر جهت جراحی و ایمپلنت کاربرد دارند.
  • هندپیس های جراحی که به صورت مستقیم است همیشه نسبت دور ایرموتور به آن 1 به 1 است.

هم چنین شما می توانید انواع دستگاه های آنگل دندانپزشکی و با کیفیت ترین و به صرفه ترین تجهیزات دندانپزشکی از سایت dandan724 انتخاب کرده و خریداری نمایید.

تجهیزات دندانپزشکی | آنگل دندانپزشکی

شکل 2 آنگل دندانپزشکی

نکات مهم در نگهداری و مراقبت از آنگل

  • مراقب باشید آنگل از دستانتان نیفتد و یا ضربه ایی به آن وارد نشود به دلیل این که هر گونه ضربه و تغیر شکل آن ایجاد کننده اختلال در عملکرد آنگل می شود.
  • بعد و قبل از ضدعفونی کردن دستگاه آنگل، آن را روغن کاری کنید.
  • برای ضدعفونی کردن دستگاه آنگل باید از استریل کلاس B یعنی اتوکلاو استفاده کنید و در صورت احتیاج به تمیز کردن با ماده ضدعفونی کننده، دستمالی را آغشته به ماده ضدعفونی کنید و آنگل را در میان آن قرار دهید.
  • در صورت مشاهده هرگونه لقی در بخش کارتریج دستگاه آنگل، آن را برای متخصص بفرستید و حتماً بلبرینگ آن عوض شود. زیرا احتمال آسیب به اکسل و کارتریج آنگل خیلی زیاد است.
  • برای باز کردن مجاری دستگاه آنگل می توانید از دستگاه های اولتراسونیک استفاده کنید. هم چنین شما می توانید انواع دستگاه های آنگل دندانپزشکی و با کیفیت ترین و به صرفه ترین تجهیزات دندانپزشکی از سایت دندان724 انتخاب کرده و خریداری نمایید dandan724.

سوالات مربوط

 

1 برای استریل کردن آنگل از چه نوع استریلی استفاده باید کرد؟

استریل نوع B

 

2 نسبت دور ایرموتور هندپیس های جراحی همیشه چه قدر است؟

1 به 1 است.

 

3 ساده ترین و پایدارترین طرح برای وسایل چرخشی کدام است؟

هندپیس مستقیم