تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | رادیوگرافی تک دندان
تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | رادیوگرافی تک دندان

تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | رادیوگرافی تک دندان

تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | رادیوگرافی تک دندان

9 نکته مهم در زمان استفاده از رادیوگرافی تک دندان

رادیوگرافی دندان چه کاربردی دارد؟

 یا پری اپیکال چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

رادیوگرافی دیجیتال دندان چه انواعی دارد؟

انواع روش های فیلمبرداری از دندان توسط پری اپیکال

بخش های اصلی فیلم نگهدارها کدام اند؟

آیا رادیوگرافی دندان برای بیماران با درد دندان خطر دارد؟

چکار کنیم که خطرات رادیوگرافی دندان را به حداقل برسانیم؟

شکل 1رادیولوژی تک دندان

شکل 2تجهیزات دندانپزشکی دست دوم

 

عنوانتجهیزات دندانپزشکی دست دوم
نویسندهراضیه عبداللهی
دپارتماناوج شید
تعداد کلمات927
مدت زمان مطالعه00 : 09 :00

9 نکته مهم در زمان استفاده از رادیوگرافی تک دندان

رادیولوژی از جمله راه های تشخیص در دمان های مختلف بیماری است. بعد از تجربه دندان درد و مراجعه به پزشک،جهت شروع درمان، طبعاً نسخه رادیولوژی از دندان می پیچد. البته باید خاطر نشان کردکه همانند دیگر روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. که بایستی قبل از آن مورد بررسی قرار گیرد.

رادیوگرافی دندان در تجهیزات دندانپزشکی دست دوم چه کاربردی دارد؟

1.جهت بررسی وضعیت دهان ودندان و لثه. 2. مفاصل واستخوانها. 3. تعیین دندان های شکسته شده. 4. استخوانهای آسیب دیده. 5. تخریب وپوسیدگی مثل شکل 1رادیوگرافی تک دندان . 6. ریشه ها یا دندان های نهفته. 7. عفونتها،آبسه های دندانی. 8. تومورها و کیست ها.

رادیوگرافی تک دندان یا پری اپیکال چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

کاربرد اصلی این رادیوگرافی تک دندان در تجهیزات دندانپزشکی دست دوم در تشخیص و درمان ریشه است.

  • خمیدگی و انسداد های شدیدی در ریشه
  • ترمیم دندان های روکش دار ناشی از شکستگی و سوراخ های درون دندان مثل شکل 2تجهیزات دندانپزشکی دست دوم
  • بررسی تاج ریشه و درمان شکستگی ریشه که از طریق تاج اتفاق می افتد.
  • جراحی های دندان و لثه.

رادیوگرافی دندان در تجهیزات دندانپزشکی دست دوم چه انواعی دارد؟

در رادیوگرافی دو حال بیرونی و داخلی وجود دارد. یکی از روش های رادیوگرافی داخلی پری اپیکال یا رادیوگرافی تک دندان است که بررسی دندان ها از داخل دهان صورت میگیرد. به این شکل که دندانپزشک دستگاه رادرون دهان قرارمیدهد و رکورد فیلم را شروع میکند.

یکی دیگر از روش های رادیوگرافی داخل ازدهان بایت وینگ است. اما پری اپیکال بیشترمورد توجه پزشکان و بیماران قرار گرفته است. زیراتنها به بخش خاصی از دندان می پردارد. و با فیلمبرداری از دندان تعدادی زیادی از عکس ها را در اختبیار پزشک قرار میدهد.

یعنی تمام بخش های دندان را رکورد میکند. ازریشه تا تاج دندان را بررسی میکند درحالیکه درروش بایت وینگ این کار مشکل و وقت گیر است.

از این روش بیشتر برای دندان قدیمی استفاده میشود. چون طبیعتا آسیب ها ومشکلات این دندان ها بیشتر است ونیاز به برسی دقیق تر دارد.

انواع روش های فیلمبرداری از دندان توسط پری اپیکال

Bisect یا نیم ساز:

  تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | 4 مورد از پرفروش ترین تجهیزات دندانپزشکی دندان724

این روش قدیمی و منسوخ شده است. هرچند در بعضی از مراکز پزشکی استفاده میگردد. فیلمبرداری به صورت دستی انجام میشود و زاویه دادن و چرخش به کمک هیچ دستگاهی انجام نمیگیرد.

و چون بیمار ناچار به نگهداری وسیله فیلمبرداری در دهان است،کار را دشوار میکند. و همچنین تحمل درد را ندارند. ممکن است وسیله را به خوبی نگه ندارند که خودش باعث بالارفتن خطا در نتایج میشود. این عوامل سبب پیدایش روش موازی شدکه بسیار کارآمد تر از این روش است.

تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | رادیوگرافی تک دندان دندان724

شکل 1رادیوگرافی تک دندان

Parallel یا موازی:

دلیل اهمیت این روش این است که بیمار مجبور نیست که خودش فیلم را نگهدارد . بلکه از نگهدانده های فیلم که XCP گفته میشوند،استفاده میکنند به این صورت که به کمک این نگهدارها دستگاه فیلم برداری در آنها ثابت میشود.

بخش فیلم نگهدار در تجهیزات دندانپزشکی دست دوم کدام اند؟

فیلم نگهدار ها به سه بخش دسته بندی میشوند که هرکدام وظیفه بخصوصی را دارد.

فیلم نگهدار Bitewing بایت وینگ: این فیلم نگهدار دقیقا برای تشخیص پوسیدگی دندان و تاج دندان بکار میرود. زیرا ممکن است پوسیدگی دندان به حدی باشد که به میان دو دندان برسد. پس با دستگاه پری اپیکال و تجهیزات دندانپزشکی دست دوم میتواند میزان پوسیدگی را بفهمد.

فیلم نگهدار Posterior : از این فیلم نگهدار جهت تشخیص و مشاهده دقیق استراکچر ریشه و اطراف ریشه بکارمیرود. با این نگهدارنده حتی تاج ریشه هم قابل بررسی است. و بیشتر برای دندان های عقبی مثل آسیاب ها استفاده میشود. که به تشخیص و درمان راحت تر عفونت ها و کیست های ریشه دندان کمک میکند.

فیلم نگهدار Anterior: این فیلم نگهدار هم برای بررسی دندان های عقبی و هم دندان های قدامی بکار میرود. به کمک این فیلم نگهدار در رادیوگرافی تک دندان نتایج دقیق و صحیحی از ریشه دندان و ساختمان واطراف آن به پزشک ارائه میدهد. در نتیجه برای دندان های قدیمی بسیار کارآمد است.

تجهیزات دندانپزشکی دست دوم| رادیوگرافی تک دندان | دندان 724

شکل 2تجهیزات دندانپزشکی دست دوم

آیا رادیوگرافی تک دندان برای بیماران با درد دندان خطر دارد؟

ممکن است هر کسی اضطرابی در مورد رادیوگرافی و تجهیزات دندانپزشکی دست دوم داشته باشد.اما تحقیقات نشان داده که هرنفر در یک سال میتواند ماکزیمم 5000 رم اشعه مجازی بگیرد. رادیوگرافی دندان فقط 5میلی رم اشعه دریافت میشود. تقریبا میزان اشعه ای که هر نفر در یکسال از محیط اطرافش جذب میکندريال350میلی رم است. پس با یک حساب و کتاب سرانگشتی میفهمیم که نگران کننده نیست.

چکار کنیم که خطرات رادیوگرافی دندان را به حداقل برسانیم؟

  • اگر اخیراً رادیوگرافی تهیه کردید مواظب باشیدکه آن گم نکنید. درست است که درصدخطر کم است،اما بهتراست کمتردرمعرض اشعه این دستگاه ها درتجهیزات دندانپزشکی دست دوم قرارگیریم.
  • به موسسه های رادیوگرافی مراجعه کنید که دستگاه های آن ها به روز و جدید باشند.
  • همواره توصیه میشود که خانم هاقبل از بارداری معاینات دهان و دندان را انجام دهند. زیرا درمان دندان درد در بارداری مشکل تر و تقریبا غیرممکن است. اما اگر نیازی به تهیه باشد باید قبل از آن وضعیت خود را به پزشک گزارش دهد.

سئوالات پایان مقاله

بهترین روش برای زیبایی دندان و اصلاح طرح لبخند چیست ؟

در اصل اصلاح طرح لبخند توسط روش هایی چون ایمپلنت دندان ، کامپوزیت دندان ، بلیچینگ دندان ، لیمنیت دندان ، پروتز های دندانی و روکش امکانپذیراست .

ریشه درمانی با عصب کشی چه تفاوتی دارد ؟

ریشه درمانی و عصب درمانی دو اصطلاح متفاوت برای یک روش درمانی هستند بنابراین تفاوتی با یکدیگر ندارند .

آیا جرم گیری دندان ها آسیبی به مینای دندان می رساند ؟

جرم گیری دندان نه تنها هیچ آسیبی به دندانها نمیزند بلکه باعث حفظ استخوان اطراف دندان ها و لول لثه میشود ، طوری که اگر جرم گیری نشود در دراز مدت باعث خوردگی استخوانهای اطراف دندان ها و عقب رفتن لثه ها و نهایتاً لقی و از دست دادن دندانها میشود ، پس با جرم گیری به موقع میتوان از این عوارض پیشگیری کرد.