رادیوگرافی پایه دار DC کداک | آیا تهیه رادیوگرافی از دندان، خطرناک است؟

رادیوگرافی پایه دار DC کداک | آیا تهیه رادیوگرافی از دندان، خطرناک است؟

استاندارد دفعات تهیه رادیوگرافی پایه دار DC کداک برای یک شخص

کودکان و تهیه رادیوگرافی

خطرات تهیه رادیوگرافی پرتابل از دندان ها!

بارداری و رادیوگرافی، موش و گربه اند!

آماده سازی ها برای رادیوگرافی پایه دار DC کداک

انواع اشعه های ایکس برای رادیوگرافی دندان

نوع بایت وینگ

نوع آکلوزال

نوع پانورامیک

نوع پریاپیکال

شکل 1 رادیوگرافی پایه دار DC کداک و کودکان

شکل 2 رادیوگرافی پرتابل

 

رادیوگرافی پایه دار DC کداک، نمایی از دندان ها تهیه می نماید. این نما به دندانپزشک مساعدت می نماید که نمایی کلی از وضعیت دهان و دندان شما بدست آورد. این عکس ها به کمک اشعه هایی با شدت کم، از قسمت داخلی دهان و لثه گرفته می شود. بدین ترتیب دندانپزشک مشکلاتی اعم از ساییدگی، پوسیدگی، کرم زدگی و … را تشخیص می دهد.

استاندارد دفعات تهیه رادیوگرافی پایه دار DC کداک برای یک شخص

عموما بازه زمانی استاندارد برای تهیه رادیوگرافی کداک، سالی یکبار است. البته این زمان برای یک فرد نرمال و سالم است. اگر دندانپزشک بخواهد روند درمانی روی دندان خاصی را مشاهده نماید، این عدد بیشتر می شود. عواملی روی اینکه چند وقت یکبار شما باید رادیوگرافی تهیه کنید، اثر می گذارد؛ عمر، وضعیت کنونی دهان و دندان، مشکلات قبلی دهان و دندان و … . اگر دندان پزشک خود را تعویض نمایید، قطعا دندانپزشک جدید برای بررسی وضعیت، به یک عکس جدید نیاز خواهد داشت. بهرحال باید بفهمد اوضاع از چه قرار است و آن تو چه می گذرد! البته گاها میتوانید عکس های قدیمی را که تهیه کرده اید به او نشان دهید. گرچه خیلی از دندانپزشک ها روی تهیه رادیوگرافی جدید، اصرار می ورزند.

کودکان و تهیه رادیوگرافی

کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر مجبور به تهیه رادیوگرافی می شوند؛ مانند شکل 1 به کمک عکس ها دندانپزشک میتواند سلسله مراتب رشد دندان ها را بهتر مشاهده کند. گاها دندان های دائمی سریعتر از موعد مقرر زیر دندان های شیری رشد می کنند. در این صورت دندان شیری باید زودتر کشیده شود تا تداخلی در روند رشد دندان اصلی ایجاد نشود. با تهیه رادیوگرافی پرتابل دندانپزشک می تواند چنین مواردی را مشاهده کند. لذا تصمیم مناسب را در وقت مناسب بگیرد و پروسه رشد بدون مشکل ادامه میابد.

  تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | 3 مدل از تجهیزات دندانپزشکی دندان724
رادیوگرافی پایه دار DC کداک و کودکان

شکل 1 رادیوگرافی پایه دار DC کداک و کودکان

خطرات تهیه رادیوگرافی پرتابل از دندان ها!

از آنجا که رادیوگرافی با اشعه ایکس سروکار دارد، ممکن است کار خطرناکی بنظر برسد! اما باید بدانید این اشعه ها آنقدر ضعیف و با شدت پایین هستند که آسیبی ندارند. خصوصا اگر عکس شما به جای آنالوگ، به صورت دیجیتال گرفته و نمایش داده شود. برای امنیت بیشتر، حین رادیوگرافی پایه دار DC کداک، سیم هایی به سینه، شکم و لگن شما وصل می شوند. این سیم ها از رسیدن اشعه ها به نواحی داخلی و حساس بدن جلوگیری می کنند. گاها کودکان و زنانی که در سنین بارداری قرار دارند، گردنبند های ضخیمی برای محافظت از این ناحیه می پوشند.

بارداری و رادیوگرافی، موش و گربه اند!

با تمام مواردی که درباره امنیت رادیوگرافی پایه دار گفته شد، زنان باردار اجازه استفاده ندارند! مانند شکل 2 زنان باردار باید از هرگونه اشعه خصوصا اشعه های ایکس دوری ورزند. اگر باردار یا مشکوک به بارداری هستید، حتما این موضوع را با دندانپزشک در میان بگذارید. تشعشعات در روند رشد جنین اختلال ایجاد می کنند.

رادیوگرافی پرتابل

شکل 2 رادیوگرافی پرتابل

آماده سازی ها برای رادیوگرافی پایه دار DC کداک

آماده سازی خاصی برای تهیه رادیوگرافی پایه دار DC کداک مورد نیاز نیست! تنها کاری که باید بکنید این است که قبل از مراجعه دندان های خود را مسواک بزنید. آنجا روی صندلی ویژه می نشینید. دستگاه ایکس ری از دندان هایتان عکس می گیرد. رادیوگرافی پرتابل کداک آنقدر کار سهلی است که خیلی مراکز اتاق جدا برای آن تعبیه نمی کنند. در همان اتاقی که کار روی دندانها انجام می شود، عملیات عکسبرداری نیز صورت می گیرد.

انواع اشعه های ایکس برای رادیوگرافی دندان

چندین نوع اشعه ایکس برای رادیوگرافی دندان وجود دارد. هرکدام عکس های متمایزی تحویل می دهند وبرای چک کردن موارد مشخصی کاربرد دارند. معروف ترین آنها عبارتند از:

نوع بایت وینگ

در این نوع از شما خواسته می شود که تکه سیمی را گاز بگیرید! در این حین عکس شما گرفته می شود. کاربرد این رادیوگرافی پایه دار DC کداک، مورد برای چک کردن حفره ها و فواصل بین دندان هاست.

نوع آکلوزال

این تکنیک رخی کلی از دندان ها را در یک عکس نمایش میدهد. در حالی که دهن بسته است، عکس برداری می شود. فواصل و ترتیب های غیرعادی در دندان ها در این نوع عکسبرداری مشخص می شود.

نوع پانورامیک

در این رادیوگرافی، دستگاه اطراف سر شما دوران می کند و به صورت 360 درجه عکسبرداری می کند. این نوع عکسبرداری برای بررسی وضعیت دندان عقل، مشکلات فک و محل قرارگیری ایمپلنت هاست.

نوع پریاپیکال

این نوع رادیوگرافی پایه دار DC کداک روی دو دندان خاص، از ریشه تا تاج، متمرکز می شود.