دستگاه اتوکلاو پزشکی + 4 نکته درباره ی آن
دستگاه اتوکلاو پزشکی-اتوکلاو بزرگ

دستگاه اتوکلاو پزشکی + 4 نکته درباره ی آن

اتوکلاو یک دستگاه پزشکی است برای استریل کردن و از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و اسپورهای مقاوم استفاده می‌شود. این دستگاه از طریق استفاده از بخار آب تحت فشار و دمای بالا به وسایل پزشکی، ابزارها، لوازم جراحی استفاده می شود. قسمت های اصلی دستگاه اتوکلاو پزشکی  شامل : مخزن: جایی که وسایل پزشکی قرار می‌گیرند.منبع گرما: بخار آب یا گرما به وسایل پزشکی منتقل می‌شود.کنترل فشار و دما: برای تنظیم و نظارت بر فشار و دما در داخل اتوکلاو استفاده می شود. این دستگاه با استفاده از بخار آب در فشار و دمای بالا، وسایل پزشکی را به طور کامل استریل می‌کند. برای دیدن انواع اتوکلاو دست دوم به سایت dandan724 مراجعه کنید.

فهرست تصاویر

دستگاه اتوکلاو پزشکی 1اتوکلاو

دستگاه اتوکلاو پزشکی 2اتوکلاو کوچک

دستگاه اتوکلاو پزشکی 3کاربا دستگاه

نحوه کار با دستگاه اتوکلاو پزشکی :

اتوکلاو پزشکی یک دستگاه استریلیزاسیون است که برای کشتی‌های پزشکی، ابزارهای پزشکی و مواد دیگر استفاده می‌شود. برای خرید دستگاه اتوکلاو استوک مدل و سال ساخت آن از  اهمیت بسیاری برخوردار است.

1)آماده‌سازی وسایل پزشکی:

وسایل پزشکی باید قبل از وارد کردن به اتوکلاو، به‌طور کامل تمیز شده و در بسته‌بندی مناسب قرار بگیرند. این اقدام از اطمینان از استریل بودن نهایی وسایل اطمینان حاصل می‌کند.

2)بارگذاری اتوکلاو:

وسایل پزشکی به دقت در داخل مخزن اتوکلاو قرار داده می‌شوند. بسته‌بندی و قرار دادن وسایل باید به گونه‌ای باشد که بخار به طور کامل به همه‌ی قسمت‌ها دسترسی پیدا کند.

3)تنظیمات اتوکلاو:

فشار و دما برای استریل کردن وسایل پزشکی تنظیم می‌شود. این تنظیمات باید بر اساس نوع و حساسیت وسایل مورد استفاده باشد.

4)اجرای فرایند استریل‌سازی:

پس از تنظیمات صحیح، دستگاه اتوکلاو پزشکی روشن شده و فرایند استریل‌سازی آغاز می‌شود. زمان و دما مورد نیاز برای استریل کردن وسایل پزشکی بسته به نوع و حجم آن‌ها متفاوت است.

5)خروج و استفاده از وسایل استریل شده:

پس از پایان فرایند استریل‌سازی، وسایل پزشکی استریل شده و آماده استفاده می‌باشند. در این مرحله، باید با دقت و حوصله وسایل را از اتوکلاو خارج کرده و به نحو مناسب نگهداری کرد.

6)نگهداری و نگهداری منظم اتوکلاو:

برای اطمینان از کارایی و عملکرد بهتر دستگاه اتوکلاو پزشکی ، نگهداری و تعمیرات منظم باید انجام شود. همچنین باید به دقت به دستورالعمل تولید کننده دستگاه رعایت شود.

7)آموزش و پرسنل ماهر:

استفاده از اتوکلاو نیازمند آموزش و آشنایی کامل از سوی پرسنل مربوطه است. پرسنل باید دقت و صحت در تنظیمات و استفاده از دستگاه را رعایت و به دستورالعمل‌های ایمنی پیروی کنند.

برای دیدن نحوه کار با دستگاه اتوکلاو به صورت صحیح از سایت دندان 724 بازدید فرمایید.

دستگاه اتوکلاو پزشکی 1اتوکلاو

دستگاه اتوکلاو پزشکی-اتوکلاو
دستگاه اتوکلاو پزشکی-اتوکلاو-دندان724

انواع دستگاه اتوکلاو پزشکی:

استفاده از دستگاه اتوکلاو برای از بین بردن میکروب‌ها و ایجاد شرایط استریل برای وسایل پزشکی مهم است. استفاده از وسایل پزشکی استریل شده توسط اتوکلاو، احتمال انتقال عفونت‌ها را کاهش می‌دهد.

دستگاه اتوکلاو پزشکی بر اساس نوع و کاربری، می‌توانند به چند دسته‌ی زیر تقسیم شوند:

اتوکلاوهای تجهیزات کوچک:

این نوع اتوکلاوها برای مصارف کوچکتر مانند کلینیک‌های دندانپزشکی، مطب‌های پزشکی و آزمایشگاه‌ها مناسب هستند. ظرفیت آن‌ها معمولاً کمتر است و برای استریل کردن وسایل کوچک مانند ابزارهای دندانپزشکی و آزمایشگاهی استفاده می‌شوند.

اتوکلاوهای بزرگ:این نوع اتوکلاوها برای مصارف بزرگتر مانند بیمارستان‌ها، مراکز پزشکی بزرگ و مراکز تحقیقاتی مناسب هستند. ظرفیت آن‌ها بیشتر است و می‌توانند وسایل پزشکی بزرگتر مانند ابزار جراحی و وسایل پزشکی بیمارستانی را استریل کنند.

اتوکلاوهای توپایی (لوله‌ای):این نوع اتوکلاوها برای استریل کردن محلول‌ها، پوشش‌های آزمایشی و وسایل کوچک آزمایشگاهی استفاده می‌شوند. آن‌ها اغلب برای استریل کردن مواد آزمایشی در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استفاده می‌شوند.

اتوکلاوهای واقعی (اشعه‌ای):این اتوکلاوها برای استریل کردن مواد غذایی، محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها دارای دمای بالا و فشار بالا هستند که برای انجام پروسه‌های استریلیزاسیون مناسب هستند.

اتوکلاوهای پیشرفته (استریلیزاتورهای پلاسما):این نوع اتوکلاوها از پلاسما برای استریل کردن وسایل پزشکی استفاده می‌کنند. آن‌ها برای استریل کردن وسایل حساس مانند ابزارهای نوک تیز و وسایل پزشکی حساس به گرما مناسب هستند.

این انواع اتوکلاوها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند و بر اساس نیازهای مصرف‌کننده، مورد استفاده قرار می‌گیرند.متخصصان dandan724 می گویند که این طبقه بندی به منظور صحت عملکرد استریلیزاسیون با توجه به نوع وسایل می باشد.

کنترل کیفیت دستگاه اتوکلاو پزشکی:

کنترل کیفیت دستگاه اتوکلاو پزشکی بسیار حیاتی است تا اطمینان حاصل شود که دستگاه به درستی کار می‌کند. مواد و وسایل را با فاصله در دستگاه اتوکلاو بچنید تا حرارات آزادانه در میانشان حرکت کند.از بسته بودن درب اوتوکلاو و سفت بودن پیچ ها اطمینان حاصل کنیداز سالم بودن واشر لاستیکی درب مطمئن شوید.میزان آب در درون دستگاه بسیار مهم است پس باید دقت کرد که هرگز این دستگاه زیاد پر نشود. متخصصان سایت دندان724 برا این باورند که برای کنترل کیفیت موارد زیر مهم هستند. این کنترل‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

کالیبراسیون و تنظیم مجدد:انجام کالیبراسیون دوره‌ای برای اطمینان از دقت دما و فشار درون اتوکلاو

می باشد. در صورت نیاز، تنظیم مجدد دستگاه بر اساس نتایج کالیبراسیون است

  تجهیزات دندانپزشکی دست دوم | اپکس لوکیتور یا اپکس فایندر

.آزمون‌های روتین:انجام آزمون‌های روزانه یا هفتگی برای اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه، از جمله آزمون‌های بررسی فشار و دمامی باشد.نگهداری و تعمیرات دوره‌ای:برنامه‌ریزی و انجام تعمیرات دوره‌ای و نگهداری دستگاه بر اساس دستورالعمل تولید کننده انجام می شود .رهگیری و ثبت داده‌ها:رصد و ثبت داده‌های عملکرد دستگاه، از جمله دما، فشار و زمان‌های استریلیزاسیون، به منظور بررسی عملکرد و استفاده در صورت نیازانجام می شود .آموزش پرسنل:آموزش و آشنایی پرسنل مربوطه با نحوه استفاده صحیح از دستگاه و رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشتی می باشد.

استفاده از شاخص‌های شیمیایی و بیولوژیکی:استفاده از شاخص‌های شیمیایی مانند اندازه‌گیری ترکیبات شیمیایی و همچنین شاخص‌های بیولوژیکی مانند آزمون‌های باکتریایی برای ارزیابی استریلیت وسایل پس از استریلیزاسیون انجام می شود .پروتکل‌ها و استانداردها:رعایت استانداردهاوپروتکل‌های مربوط به استریلیزاسیون و کنترل کیفیت دستگاه اتوکلاو پزشکی لازم است .با رعایت و انجام این موارد، می‌توان از عملکرد صحیح و کارآمد دستگاه اتوکلاو پزشکی اطمینان حاصل کرد و از استریلیت وسایل پزشکی ارائه شده توسط آن اطمینان حاصل کرد.

دستگاه اتوکلاو پزشکی 2اتوکلاو کوچک

دستگاه اتوکلاو پزشکی-اتوکلاو کوچک
دستگاه اتوکلاو پزشکی-اتوکلاو کوچک -دندان724

ایمنی در کار با دستگاه اتوکلاو پزشکی:

کار با دستگاه اتوکلاو پزشکی نیازمند رعایت دقیق دستورالعمل‌های ایمنی است تا از جلوگیری از حوادث و ایمنی افراد کاربرد و محیط کار اطمینان حاصل شود. در  کار با دستگاه اتوکلاو پزشکی حتما از دستکش که مقاوم به حرارات و محافظت از چشم باشد استفاده کنید.موارد زیر به عنوان دستورالعمل‌های ایمنی در کار با دستگاه اتوکلاو پزشکی مورد توجه قرار می‌گیرند:

آموزش و آگاهی:افراد کاربر باید از طریق آموزش‌های منظم با نحوه استفاده صحیح از دستگاه و دستورالعمل‌های ایمنی آشنا شوند.

مناسب‌سازی تجهیزات:اطمینان از مناسب‌سازی و سلامت تجهیزات و وسایل کار با دستگاه اتوکلاو، از جمله سیم‌ها، بخارگیرها و قطعات دیگر لازم است.

محافظت از حرارت و بخار:استفاده از لباس‌ها و لوازم محافظتی مناسب برای جلوگیری از تماس مستقیم با حرارت و بخار تولید شد

.تهویه مناسب:اطمینان از وجود تهویه مناسب در محل استقرار دستگاه اتوکلاو پزشکی  برای جلوگیری از تجمع بخار و گازهای خطرناک انجام شود .

رعایت دقیق فشار و دما:رعایت دقیق فشار و دما درون دستگاه اتوکلاو به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث ناشی از فشار یا دمای نامناسب.

تخلیه ایمن بخار:مطمئن شدن از تخلیه ایمن بخار پس از پایان فرایند استریلیزاسیون به منظور جلوگیری از تماس با بخار گرم در نظر گرفته   شود.

تعمیرات و نگهداری دوره‌ای:انجام تعمیرات و نگهداری دوره‌ای دستگاه به‌منظور حفظ عملکرد صحیح و ایمنی دستگاه رعایت شود.

رعایت این دستورالعمل‌های ایمنی در کار با دستگاه اتوکلاو پزشکی می‌تواند به حفظ ایمنی افراد کاربرد و جلوگیری از وقوع حوادث کمک کند.دندان پزشکان دندان724 رعایت ایمنی را با دستگاه اتوکلاو پزشکی توصیه میکنند.

نکات و نحوه راه اندازی دستگاه اتوکلاو پزشکی:

اگر از اتوکلاو درهای لولایی استفاده می کنید در را کاملا ببندبد. پین های قفل را درگیر کرده و مکانسیم قفل را بچرخانید تا از حرکت باز بماند.توجه داشته باشید که از نیروی شدید روی مکانسیم قفل استفاده نکنید این کار به واشر یا مکانیزم داخلی قفل درب آسیب برساند.به سادگی مکانیسم قفل را سفت کنید تا زمانی که دیگر نتوان آن را سفت کرد.چرخه مناسب برای کالاهای داخل محفظه را انتخاب کنید.هنگام انتخاب یک چرخه به خاطر داشته باشید که چرخه های جاذبه و خلاء می توانند باعث جوشاندن مواد مایع در داخل محفظه شوند .اتوکلاوهای آزمایشگاهی بزرگتر مجهز به جکت های گرم شونده هستند .

مهم است قبل از اجرای یک چرخه به دستگاه زمان کافی برای رسیدن به دما داده شود.دستگاه اتوکلاو پزشکی سیستم استریلایزر تلفیقی شامل یک تایمر روشن/خاموش خودکار به نام Ec0Calender است .که به شما این امکان می دهد دستگاه را طوری تنظیم کنیدکه در زمان های خاصی روشن وخاموش شود.پس از شروع چرخه سعی نکنید درب اتوکلاو راباز کنید درب های اتوکلاو دارای مکانیزم قفل مکانیکی هستند.هنگامی که چرخه کامل شد وفشار داخل اتوکلاو به محدوده ایمن کاهش یافت مطمئن شوید که کسی نزدیک دستگاه نمی ایستد و در را چند سانتی متر باز کنید.

اگر بالای دستگاه اتوکلاو پزشکی اتوکلاو هود بخار وجود دارد مطمئن شوید که در باز است و بخار محفظه به بیرون باز می شود.اجازه دهید بخار به مدت 10 دقیقه خارج شود و وسایل خنک شوند.مایعات می توانند با چرخه های اتوکلاو به دلیل فشار زیاد که نقطه جوش راابالا می برد فوق العاده گرم شوند.برای را اندازی دستگاه اتوکلاو پزشکی و طریقه ی را اندازی به سایت dandan724 مراجعه کنید.

دستگاه اتوکلاو پزشکی 3کاربا دستگاه

دستگاه اتوکلاو پزشکی-کار با اتوکلاو
دستگاه اتوکلاو پزشکی-کار با اتوکلاو-دندان724

نتیجه گیری در رابطه با دستگاه اتوکلاو پزشکی

همانطور که گفته شد فرایند اتوکلاو کردن یکی از اقدامات مهم در هر آزمایشگاه، بیمارستان و سایر مراکز درمانی است. دستگاه اتوکلاو پزشکی با استفاده از حرارات بخار آب تحت فشار برای استریل کردن به کار می  رود.دستگاه اتوکلاو پزشکی در محفظه بسته در دمای بالاتر از 100 درجه آب را به بخار تبدیل میکند.در این مقاله سعی کردیم  تا مروری بر برخی نکات مهم در رباطه با دستگاه اتوکلاو کرد نداشته باشیم .  با توجه به تنوع مواد و تجهیزات فرایند استریل توسط اتوکلاو نیز ممکن است در شرایط مختلفی صورت گیرد.برای اطلاعات بیشتر درباره ای دستگاه اتوکلاو پزشکی به سایت dandan724 مراجعه فرمایید.

موضوع:دستگاه اتوکلاو پزشکی
تاریخ:19/12/1402
نویسنده:معصومه چلیپا
مجموعه:اوج شید

سوالات متدال

1)دستگاه اتوکلاو پزشکی چیست؟

اتوکلاو یک دستگاه پزشکی است برای استریل کردن و از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و اسپورهای مقاوم استفاده می‌شود.

2)انواع دستگاه اتوکلاو پزشکی کدام است؟

اتوکلاوهای تجهیزات کوچک، اتوکلاوهای بزرگ، اتوکلاوهای توپایی (لوله‌ای) و …

3)قسمت های اصلی دستگاه اتوکلاو پزشکی را نام ببرید؟

مخزن،منبع گرما،کنترل فشار و دما