دستگاه روتاری دندان پزشکی

دستگاه روتاری دندان پزشکی

فوبیایی به نام دنداپزشکی

ایا هر بار برای رفتن به دندانپزشکی با خود کلنجار میروید؟ ترس از دندانپزشکی بسیار فراگیر است و آن را با نامی مخصوص خطاب می کنند. Dentophobia به معنی ترس از دندان پزشکی می باشد.

تجهیزات جدید دندان پزشکی

شما به دلایل گوناگونی گذرتان به دندانپزشکی می افتد، برای کسب اطمینان از تندرستی. گاهی برای کارهای ساده مانند کشیدن و گاها برای کارهای بغرنج تر. اگر شما هم همیشه با ترس و لرز در مطب حاضر می شوید.، بد نیست با نوآوری های این عرصه بیشتر آشنا شوید. شاید اینگونه با استرس کمتری خود را به دست وی بسپارید. باهم نگاهی به دستگاه روتاری دندانپزشکی می اندازیم.

پیشرفت تکنولوژی =کمرنگ تر شدن نقش انسان

هرچه که تکنولوژی پیشرفت می کند، شاهد کمتر شدن دخالت انسان در انواع کارها هستیم. در عصب کشی، دقت فراوانی نیاز است. هرچه که دخالت دست انسان در آن کمتر باشد، دقت و سرعت کار بالاتر خواهد بود. دستگاه روتاری دندانپزشکی از کمترین دخالت انسان بهره برده و در شکل 1 ثمره مطلوب را بازمی گرداند.

دستگاه روتاری دندان پزشکی

شکل 1دستگاه روتاری دندانپزشکی

اجزای دستگاه روتاری دندانپزشکی

این دستگاه یک بدنه اصلی (فلزی یا پلاستیکی) که به راحتی در دست جای میگیرد و تعداد زیادی سری دارد. این سری ها به بدنه اصلی متصل می شوند و انواع و سایز های متفاوتی دارند. انتخاب سری مناسب، متناسب با نوع ریشه است. پس از اتصال به بدنه، قابلیت چرخش 360 درجه در 6 حالت مختف را دارد. بدین صورت دندانپزشک متناسب با قسمتی که روی آن کار می کند، میتواند آنرا تنظیم کند. لذا همزمان می تواند به راحتی به دکمه خاموش/روشن دستگاه روتاری دندانپزشکی دسترسی داشته باشد.

تاریخچه

تاریخچه ساخت دستگاه روتاری دندانپزشکی به سال 1988 باز می گردد. ویلیام رولینز اولین دستگاه اتومات برای تخلیه کانال دندان را ساخت. او به جای سری دستگاه، سوزن هایی با طراحی منحصربفرد قرار داد. این سوزن ها روی بدنه جای می گرفتند و به طورت 360 درجه قابل چرخش بودند. در این دستگاه ها سوزن متصل شده فقط یک نوع حرکت داشت، حرکت چرخشی. از حرکت عمودی خبری نبود. در دستگاه های اولیه، کنترل دستگاه نسبتا مشکل بود. لذا برای جلوگیری از شکستگی دستگاه یا آسیب به دندان، سرعت لرزش و حرکات سوزن، بسیار پایین بود.

  دستگاه اپکس فایندر

پس از آن در سال 1982 یک شرکت اتریشی طراحی قبلی را کمی تغییر داد. با الهام از طرح رولینز دستگاهی طراحی کرد که علاوه بر حرکت چرخشی، حرکت عمودی (بالا و پایین) نیز داشت. طولی نکشید که این دستگاه ها مورد استقبال کل اروپا قرار گرفت و به تولید عمده رسید.

دستگاه روتاری دندانپزشکی چگونه کار میکند؟

برای توصیف چگونگی طرز استفاده از دستگاه، ابتدا با قسمت های مختلف دندان آشنا خواهیم شد. پس از آن اطلاعاتی درباره پوسیدگی خواهیم داد. در انتها چگونگی بکارگیری دستگاه روتاری دندانپزشکی برای تخلیه ریشه دندان در شکل 2 مورد بررسی قرار می گیرد.

شکل 2 دستگاه روتاری دندانپزشکی­

قسمت های اصلی دندان

یک دندان متشکل از دو پارت اصلی ریشه و تاج است. تاج خود از سه قسمت مینا، عاج و پالپ تشکیل شده است. پالپ مکانی است که تمامی اعصاب در آن جای گرفته است. تغذیه دندان از این قسمت صورت می گیرد. تخریب از قسمت مینا آغاز استارت می خورد. سپس به قسمت های پایینی مانند عاج و پالپ میرسد. اگر هنگام خوردن آب سرد دندانتان درد گرفت، نشان دهنده این است که پوسیدگی به قسمت عاج رسیده است. اگر سریعتر به فکر درمان نباشید، پیشتر رفته و به قسمت پالپ خواهد رسید. قسمت های زنده را درگیر می کند و لذا باید درمان ریشه یی و عمیق تر انجام شود.

پوسیدگی

تشخیص پوسیدگی همیشه آسان نیست. گاها با معاینه پزشک نیز مشخص نمیشود و فقط با عکس برداری باید متوجه آن شد. اگر درمان در همچنان پشت گوش انداخته شود، ریشه به تدریج از بین می رود. پس از تخریب ریشه، دندان اصطلاحا می میرد. اگر درمان صورت نگیرد، ریشه عفونت می کند. باید توجه داشت که عملیات پوسیدگی و از بین رفتن عصب، ممکن است بدون درد باشد. لذا حفظ سلامتی دندان ها اهمیت زیادی دارد. بهترین روش پیشگیری است. چکاپ دائمی و مراقبت از دندان ها با استفاده از مسواک و نخ دندان از موثرترین راهها می باشد.

استفاده از دستگاه روتاری دندانپزشکی

در عملیات عصب کشی به وسیله دستگاه روتاری دندانپزشکی، ریشه ی دندان ها از آلودگی پاک می گردد. سپس داخل دندان با مواد متناسب پر می شود. در واقع راه های انتقال آلودگی و انتشار آن در قسمت ها دیگر دندان، بسته می شود. سری های دستگاه روتاری دندانپزشکی اشکال متنوع و سایزهای متفاوتی دارند. برای تخلیه انواع ریشه ها و دندان ها مناسب و قابل استفاده هستند.

از درد آخر کار نترسید!

یحتمل دلیل اصلی ترس از دندانپزشکی، ترس از تحمل درد است. دردی که بیمار ممکن است حین عملیات یا پس از آن احساس کند. مهمترین مزیت استفاده از دستگاه روتاری دندانپزشکی، کاهش چشمگیر درد پس از اتمام عملیات است.