دستگاه های لایت کیور

دستگاه های لایت کیور

هنگامی که دندان ها دچار پوسیدگی میشوند باید قسمت های پوسیده دندان برداشته شود و با مواد ترمیمی جایگزین گردد. مواد ترمیمی برای پر کردن دندان انواع مختلفی دارد از جمله کامپوزیت، آمالگام، سرامیک، طلا و … که دندانپزشک با توجه به موقعیت دندان و شرایط یکی از این مواد را انتخاب میکند.

از بین موادهای نامبرده کامپوزیت ها باید تور آبی رنگی به آن بتابد تا در دهان خشک شود. این نور آبی رنگ توسط دستگاه لایت کیور تابانده میشود.

آمالگام سالیان به عنوان تنها ماده پر کننده دندان استفاده میشد. این مواد دارای رنگ تیره بود اما امروزه مواد دیگری مانند کامپوزیت ها برای این کار استفاده میشوند و به دلیل این که همرنگ دندان ها هستند از محبوبیت زیادی برخوردار میباشند. کامپوزیت بیشتر برای دندان های جلویی که بیشتر در دید هستند استفاده میشود.

کامپوزیت هایی که امروزه دندانپزشکان برای بیماران استفاده میکنند حالت خمیری سکلی دارند که کامپوزیت های نوری نامیده میشوند. چونکه با تابش نور به آن سفت میشود.

کامپوزیت ها از موادی به نام مونومر هستند که مونومرها در حضور نور سفت میشوند و تبدیل به ماده ای سخت به نام پلیمر میگردد. کامپوزیت ها رنگ های متفاوتی دارند که دندانپزشک نزدیکترین رنگ به دندان بیمار را برای انجام این کار انتخاب میکند.

دندانپزشکان میتوانند کامپوزیت های خمیری شکل را در داخل دندان تراش قرار دهند و براحتی به آن شکل دهند. سپس توسط دستگاهی به اسم لایت کیور نور مورد نیاز آبی رنگ را به آن بتاباند تا پلیمریزه و سخت گردد.

افرادی اشتباهی فکر میکنند نوری که برای این کار استفاد میشود لیزر یا اشعه ماورای بنفش است. اما این نور همان طیف آبی نور مرئی میباشد.

لایت کیور

دستگاه لایت کیور جز یکی از مهمترین تجهیزات دندانپزشکی میباشد. این نور توانایی دارد به حدود 2 میلیمتر از کامپوزیت ها نفوذ کند بنابراین دندانپزشک باید کامپوزیت را لایه ای در دندان قرار دهد. و هر بار به مدت 20-30 دقیقه با دستگاه لایت کیور نور را به مواد کامپوزیت های بتاباند تا این مواد سخت شودند در غیر این صورت احتمال دارد این مواد شکننده شوند و یا تغییر رنگ دهند.

دندانپزشکان بعد از سفت شدن کامپوزیت با ابزار و برس های مخصوص سطح کامپوزیت را به شکل دندانتان تراش میدهند تا براق و زیبا شود.

به عنوان یکی از فواید کامپوزیت میتوان به این موضوع اشاره کرد که کامپوزیت ها قابلیت چسبیدن به نسج دندان دارند و نیازی نیست دندانپزشک خیلی زیاد دندان را تراش دهد ولی در آمالگام تراش بیشتری از نسج دندان لازم است تا ترمیم انجام شده جدا نشود، بنابراین با کامپوزیت بخش بیشتری از دندان حفظ میشود.

کاربرد کامپوزیت فقط در ترمیم پوسیدگی ها نیست و در موارد دیگری مثل پر کردن فاصله بین دندان ها، ترمیم شکستگی دندان های جلو، اصلاح شکل و فرم دندان های بد فرم و در ارتودنسی برای چسباندن سیم های ارتودنسی و ثابت کردن آن ها کاربرد دارد.

  رادیوگرافی دندانپزشکی و مزایای آن در تشخیص بیماری های فک، دندان و غدد بزاقی

نکته مهمی  در رابطه با کار با کامپوزیت ها است اینکه دندانی که قرار است با کامپوزیت پر شود باید کااملا خشک باشد تا نهایت چسبندگی کامپوزیت با دندان اتفاق بیوفتد.

همانطور که میدانید کامپوزیت ها بیشت در دندان های جلویی کاربرد دارد آن هم به دلیل رنگ آن است که مشابه رنگ دندان میباشد. برای دندان های عقبی از آمالگام بیشتر استفاده میشود. چون دیرتر سایش و تخریب میشوند.

امروزه کامپوزیت های با استحکام و استقامت بیشتری به بازار آمده اند که برای دندان های عقبی هم میتوان استفاده کرد اما استحکام آنها به آمالگام نمیرسد.

ترمیم های کامپوزیتی را باید هر سال به دندانپزشک نشان دهید تا اگر نیاز به ترمیم مجدد دندان داشت دندانپزشک آن را مجدداً ترمیم کند تا دوباره دچاره پوسیدگی نشود.

نکته مهم دیگر اینکه گرمای ایجاد شده حین کار بواسطه پلیمریزاسیون مواد قابل پلیمریزه ایجاد میگردد. ما دو نوع متفاوت از لایت کیور ها را داریم. آنهایی که لامپ هالووژن دارند و آنهایی که دیودهای تابنده نور هستند. دستگاه های دیودی خود به خود گرمایی تولید نمی کنند. برخلاف انواع قدیمی تر که لامپ دار بودند دارای فن خنک کننده هم بودند. انواع لامپ دارد این نوع دستگاه بر خلاف دیودی ها میتوانند به شدت داغ شوند. و تا حدی که نمیتوان به آن دست زد.

مهمترین نکته درباره گرمای تولید شده در حین تاباندن نور لایت کیور و سخت شدن مواد، اثر خود گرم شوندگی یا نشدگی دستگاه لایت نیست، زیرا گرمایی میباشد که در نتیجه سخت شدن و پلیمریزه شدن مواد دندانی تولیئ میشود. نور میتواند در ایجاد گرما بر دندان تاثیر بگذارد.

برخی از دستگاه های لایت کیور پر قدرت امروزی میتوانند در یک ثانیه ماده مورد تابش را سخت و سفت کنند. این دستگاه ها قدرت تابش زیادی معادل ۴۰۰۰ میلی وات بر سانتیمتر مربع. را در مقایسه با دستگاه های معمول با تابش ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی وات بر سانتیمتر مربع. که مواد را در ۲۰ ثانیه سخت میکنند دارا هستند.

تفاوت مهم بین این دستگاه های پرقدرت و انواع معمول در اینست که در تابش دستگاه های پرقدرت مواد دندانی در آن واحد مجبور به سخت شدن میگردند. و امکان آزاد کردن تدریجی گرما را هم ندارند. این میزان گرما حتی می تواند باعث سوختگی پوست و آسیب بافتی شود.

دندان724 با چشم انداز فروش  تجهیزات دندانپزشکی در اصفهان از جمله انواع دستگاه های لایت کیور، آمالگاماتور و …. تصمیم گرفته تا شرکت ها و پزشکان اصفهان عزیز براحتی بتوانند محصولات مورد نظر خودشان را از وبسایت ما خریداری کنند.