رادیوگرافی دندان کودکان

رادیوگرافی دندان کودکان

رادیوگرافی از ابزارهای تشخیصی با ارزش می باشد. دندانپزشک از این روش برای تشخیص آسیب یا بیماری های دهانی و دندانی در کودکان مورد استفاده قرار میدهد. از آنجایی که رادیوگرافی، کودم را مورد تابش اشعه قرار میدهد. امکان دارد تا قبل از تکمیل اطلاعات و آگاهی لازم در مورد این روش، عوارض و منافع آن از انجام این روش احساس نارضایتی داشته باشید. همراه ما باشید در ادامه بعضی اطلاعات ضروری در مورد رادیوگرافی دندان برای کودکان را با هم مرور میکنیم.

دلایل مهم برای رادیوگرافی دندان کودکان:

در سال 2012، انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)دستورالعمل های جدید در رابطه با رادیوگرافی دندان کودکان را منتشر کرد. دندانپزشکان از این دستوالعمل ها و قضاوت حرفه ای خود تصمیم گرفتند در مورد اینکه استفاده از این روش برای کودکان نیاز روز است و از آن بهره میگیرند.

قبل از آنکه دندانپزشک به استفاده از این روش را پیشنهاد کند، اول  سلامت کلی کودک را ارزیابی میشود و دهان و دندان او مورد معاینه قرار میگیرد. محل های زیادی در دهان کودک وجود دارد که سلامت آنها را در معاینه نمیتوان تشخیص داد، مثل زیر لثه ها و داخل دندان ها.

چرا دندانپزشکان نیاز دارند این نقاط را بررسی کنند و از سلامت آنها مطمئن شوند؟

بر اساس دستورالعمل ADA، در شرایط زیر انجام رادیوگرافی دندان برای کودکان ضروری است. رادیوگرافی به دندانپزشکان کمک می کند تا:

  • وجود ناهنجاری های خانوادگی دندانی را تشخیص دهند.
  • حفره های بین و در دندان را پیدا کنند.
  • وضعیت درمان های اندودنتیک قبلی را بررسی کنند.
  • علت تورم دهان را تعیین کنند.
  • آسیب دیدگی دندان ها پس از تروما را ارزیابی کنند.
  • سلامت استخوان آلوئولار را ارزیابی کنند.
  • تعداد دندان های داخل دهان را مشخص کنند.
  • تاثیر وجود دندان نهفته مشخص شود.
  • احتمال فقدان دندان مادرزادی بررسی شود.
  • وجود ضایعات استخوانی یا بیماری پریودنتال ارزیابی شود.
  • جایگیری و رشد نادرست دندان مشخص شود.

انواع رادیوگرافی دندان کودکان:

رادیوگرافی دندان مهمترین روش تشخیصی در دندانپزشکی میباشد. در شرایط مختلف از انواع رادیوگرافی استفاده میشود. هر یک زا این مدل رادیوگرافی ها مزایای خاصی دارد که بیمار را از قرار گیری بیش از حد در معرض اشعه بی نیاز میکند. انتخاب روش صحیح رادیوگرافی در برخی بیماران حساس به خصوص کودکان و زنان باردار اهمیت زیادی دارد.

توجه «در مقاله قبل یک سری مزایا و معایب رادیوگرافی و برخی از نوع های مختلف رادیوگرافی را توضیح داده ایم مطالعه نمایید.»

انواع رادیوگرافی:

رادیوگرافی پری اپیکال:

از رادیوگرافی پری اپیکال برای کودمان و برای زوم کردن روی یک یا دو دندان استفاده میشود. کل دندان را از تاج تا ریشه نشان میدهد. از این روش برای بررسی مشکلات مربوط به ریشه دندان یا استخوان های اطراف فک و حفره ها بهره گیری میکند.

  اتوکلاو تکنوگاز ویژگی ها و تکنولوژی های به کار رفته در آن و اتوکلاو تکنوگاز مدل Onyx 5

رادیوگرافی اکلوزال:

رادیوگرافی اکلوزال کل قوس دندان ها را در فک بالا یا پایین نشان می دهد. از این رادیوگرافی دندان برای کودکانی می توان که برای دیدن همه دندان ها و قرارگیری آنها روی هم استفاده می شود.

رادیوگرافی ارتودنسی:

رادیوگرافی ارتودنسی تحت عنوان تصویربرداری سفالومتریک نیز نامیده می شود. از این روش برای عکس برداری از تمام قسمت های سر کودک و نشان دادن حالت فک و استخوان استفاده می شود. از آنجایی که دندان های دیده شده در تصویر مشابه حالت آن در فک و سر است، این نوع تصویربرداری برای برنامه ریزی درمان ارتودنسی مفید است.

توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی:

در بین انواع رادیوگرافی دندان برای کودکان این مدل با همه بسیار متفاوت است. این نوع رادیوگرافی نمایی سه بعدی از دهان بیمار ارائه می دهد. دید سه بعدی برای اندازه گیری فضا و نحوه رشد دندان های کودک توسط دندانپزشک مفید است.

ایمنی رادیوگرافی دندان کودکان:

از آنجا که هنگام رادیوگرافی کودک در معرض پرتو قرار میگیرد. خیلی از والدین در مورد خطر ابتلا به بیماری هایی مثل سرطان نگران هستند. آکادمی دندانپزشکی آمریکا به والدین اطمینان میدهد. که میزان اشعه ای که در طول درمان رادیوگرافی دندان کودک دریافت میشود. بسیار ناچیز و کم میباشد. تجهیزات دندانپزشکی امروزی این امکان را فراهم میکند. که اشعه تنها به نقطه مورد نظر معطوف شود تا میزان تابش کاهش بیابد. تجهیزات دندانپزشکی حفاظتی مثل جلیقه های سربی و دیگر روش های محافظتی از بدن کودک شما در برابر تابش حفاظت میکند.

کودکان بسیاری دچار پوسیدگی کمی در دهان خود هستند و نیاز کمتری به رادیوگرافی دارند، رعایت بهداشت دهان و دندان به پیشگیری از نیاز به اجرای این روش کمک میکند. روزی دو بار دندان های کودم خود را مسواک بزنید و از خمیر دندان مخصوص کودکان برای تمیز کردن دهان و دندان آنها استفاده کنید.

رادیوگرافی دندان برای کودکان کاربردها و منافع زیادی دارد. اگر نگران استفاده از این روش هستید. به توصیه های دندانپزشک کودک خود گوش کنید و پاسخ سوالات خود را از او بگیرید. بعضی از والدین از ترس عوارض این روش از مراجعه برای معاینه دندان های کودک خود ممانعت می کنند. با این حال، همانطور که در بالا گفته شد از این روش تشخیصی در همه افراد استفاده می شود. سلامت دندان های شیری کودک شما برای نحوه رشد و سلامت دندان های دائمی ضروری میباشد. باید به آنها نیز اهمیت دهید. کودک خود را هر شش ماه یک بار برای معاینه دندان ها به کلینیک دندانپزشکی اطفال ببرید.