رادیو گرافی پانورامیک+اهمیت + 2 نوع رادیوگرافی پانورامیک
تصویربرداری در رادیوگرافی-رادیوگرافی پانورامیک

رادیو گرافی پانورامیک+اهمیت + 2 نوع رادیوگرافی پانورامیک

رادیوگرافی پانورامیک یک ابزار پزشکی پیشرفته مورد استفاده دندان پزشکان است که برای تشخیص وعکس برداری از مشکلات دهان و دندان وفک استفاده می شود. با استفاده از اشعه ی ایکس از مفاصل،دندان ها و فک بیمار عکس برداری می شود. معاینه ی شخصی دندان پزشک به تنهایی نمی تواند به طور کامل امراض دهان و دندان را مشخص کند. به این منظور از تکنولوژی رادیوگرافی پانورامیک استفاده می شود. به علت گران بودن تجهیزات رادیو گرافی از رادیو گرافی دست دوم استفاده می شود. درهنگام خرید این نوع رادیوگرافی باید دقت کرد که از کیفیت کافی برخوردار باشد و از مراکز معتبر برای خرید استفاده کنیم.هم چنین از نظر کارشناسان متخصص دراین مورد استفاده کنیم.

فهرست تصاویر

رادیو گرافی 1مزایا و معایب

رادیو گرافی 2اهمیت رادیو گرافی

رادیو گرافی 3تنوع رادیوگرافی

رادیوگرافی پانورامیک

رادیوگرافی یک ابزار پزشکی است که برای تصویر برداری از داخل بدن و تشخیص نوع بیماری استفاده می شود. رادیوگرافی پانورامیک یک وسیله عکس برداری مورد نیاز دندان پزشکان است. دستگاه رادیوگرافی کار کرده با توجه به هزینه های بالا مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نظر کارشناسان دندان 724،قبل از استفاده ی این دستگاه باید توجه نمود که سالم باشد. استفاده ازاین رادیو گرافی مزایایی از جمله کاهش هزینه ها را دارد چون دستگاه های جدید رادیوگرافی گران اند. هم چنین این دستگاه ها کارکرد مشابه دستگاه های جدید دارند و کیفیت تصاویر خوب دارند.هم چنین بعضی از این دستگاه ها خدمات فنی و گارانتی دارند که در نگهداری دستگاه کمک می کنند.

رادیو گرافی با صرفه

رادیوگرافی استوک دستگاهی است که با استفاده از اشعه ی ایکس از دندان ها عکس برداری می کند. استوک از دو واژه ی استوماتولوژیک (Stomatological) و اکس (X) تشکیل شده است. X به معنای اشعسه ی اکس و استوک به معنای دندان پزشکی است. این نوع رادیو گرافی در برندهای مختلف داخلی و خارجی وجود دارند. این نوع رادیو گرافی به دلیل فرسودگی ناچیز و استفاده ی کم قیمتی کمتر از مدل های نو دارند. با توجه به نوسانات قیمت و تفاوت با قیمت با نمونه های نواستفاده از این رادیو گرافی به صرفه است.تعیین قیمت در این نوع رادیو گرافی پانورامیک به نوع برند،داخلی و خارجی بودن و مدت استفاده و سایر موارد بستگی دارد.

معرفی و موارد استفاده رادیوگرافی پانورامیک

در این مقاله توسط کارشناسان dandan724،رادیوگرافی پانورامیک معرفی می شود.این نوع رادیوگرافی با نام رادیو گرافی OPG نیز می باشد. با استفاده از اشعه ایکس معاینه ی دو بعدی دهان ودندان وفک ها را انجام می دهد. در این روش از فیلم برای عکس برداری پانورامیک استفاده می شود.در این نوع رادیوگرافی با استفاده از عکس OPG،بیش ترین کاربرد تشخیص انجام می شود. با چرخاندن منبع اشعه اکس در اطرف سربیمار تصاویری از هر دو فک تهیه می شود که می توان به وضعیت دندان ها،پوسیدگی آن ها،دندان های عقل و نهفته پی برد.هم چنین وضعیت مفاصل فکی، تومورهای موجود مفاصل فکی و دندان‌ها پی برد.

ابزار به کار رفته در رادیوگرافی پانورامیک

دستگاه اصلی به کار رفته دررادیوگرافی پانورامیک دستگاه پانورامیک است که این خود شامل اجزایی است.این اجزا شامل دوربین عکس برداری،سیستم پرتو برداری اشعه ی ایکس و دستگاهی حاوی کاسه است.مثلا دوربین عکس برداری با توجه به نامش برای گرفتن تصویر استفاده می شود. که این تصویر به صورت دیجیتالی یا رادیوگرافی است. سیستم پرتو ایکس هم اشعه ی ایکس تولید می کند. این اشعه از گردن و سر بیمار عبور کرده و از فک و دندان با دوربین عکس برداری می شود. دستگاه حاوی کاسه برای قرار دادن فیلم رادیوگرافی در جای مناسب استفاده می شود. این کاسه فیلم رادیوگرافی را در جایی مناسب قرار می دهد. به این صورت پرتوهای اشعه ی ایکس به خوبی عبور می کند.

مزایا و معایب رادیوگرافی پانورامیک

رادیوگرافی پانورامیک یک فناوری برای تشخیص بیماری های لثه،دندان وعفونت های دندان و لثه ودندان های کشیده شده است که با تصویر برداری با اشعه ی ایکس ذر تشخیص بیماری های دهان و دندان به دندان پزشک کمک می کند.این رادیو گرافی مزایا و معایبی دارد که در این مقاله توسط کارشناسان دندان 724ارائه می شود. از انواع مزایای رادیوگرافی پانورامیک می توان به سرعت وسهولت در استفاده دستگاه اشاره کرد که ترس بیمار به ویژه در کودکان را کاهش می دهد.

هم چنین استفاده از رادیوگرافی پانورامیک بیمار از سنسور در دهان خود استفاده نمی کند. که این امر موجب کاهش برخورد با بیمار وکاهش استرس بیمار می شود.هم چنین بیمار در رادیو گرافی پانارومیک احساس راحتی می کند.چون بیمار مجبور نیست در دهانه ی دستگاه باشد و نیاز به تماس مستقیم بیمار در رادیوگرافی پانورامیک ندارد. رادیو گرافی پانارومیک از اشعه ی ایکس به میزانی استفاده می کند که اشعه ی ایکس در بدن بیمار باقی نماند و در محدودیت خاص به کار رود.

  فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی، رادیوگرافی دندانپزشکی را معرفی می کند. @

استفاده از رادیوگرافی پانورامیک معایبی نیز دارد از جمله مقدار استفاده از اشعه ی ایکس است که استفاده از اشعه ی ایکس در این مورد بیش تر است و جزو مضرات آن حساب می شود چون برای بیمار با استفاده کردن مکرر زیان بار است.یکی دیگر از مضرات آن عدم دقت بالای رادیوگرافی پانورامیک است این نوع فناوری قابلیت تصویربرداری از جزئیات تصاویراز لثه و دندان را ندارد.چون عکس برداری با اشعه ی ایکس انجام می شود برای خانم های باردار ممنوع است و خانم باردار نمی تواند استفاده کند.

رادیو گرافی 1مزایا و معایب

مزایا و معایب رادیو گرافی-رادیوگرافی پانورامیک
مزایا و معایب رادیو گرافی-رادیوگرافی پانورامیک-دندان 724

اهمیت رادیوگرافی پانورامیک

اهمیت رادیوگرافی پانورامیک توسط کارشناسان dandan724 ارائه شده است. با استفاده از رادیوگرافی پانورامیک می توان بیماری های دهان و دندان را به خوبی تشخیص و درمان کرد. بیماری هایی هم چون سرطان دهان و توده های دهانی،بررسی بیماری های ریشه دندان و عفونت ها را با استفاده از رادیوگرافی پانورامیک درمان کرد.هم چنین روی تاثیرات جراحی برجوانه های دندانی و فک بررسی می کند. با استفاده از رادیوگرافی پانورامیک برنامه ریزی دقیق برای اعمالی مثل عصب کشی،ترمیم دندان و جراحی دندان به دلیل کیفیت بالای تصاویر ارائه می دهد. با توجه به کیفیت بالای تصاویرنسبت به رادیوگرافی معمولی به تشخیص بیماری های پنهان هم کمک می کند.

با استفاده از روش رادیوگرافی پانورامیک می توان روند ایجاد و رشد دندان های شیری در کودکان را پی گیری و تشخیص داد.مراحل رویش و رشد دندان وفک را در کودکان بررسی کنیم. تا ازبروز مشکلات دهان و دندان جلگیری شود.هم چنین رادیوگرافی پانورامیک برای ارتودنتیست‌ها درشناخت و بررسی دندان ها و ساختار فک ها برای درمان مناسب اهمیت دارد. وضعیت اولیه بیمار توسط این روش مشخص می شود و پس از معالجه کردن بیمار برای ارزیابی به کار می رود.

رادیو گرافی 2اهمیت رادیو گرافی

اهمیت رادیوگرافی-رادیوگرافی پانورامیک
اهمیت رادیوگرافی-رادیوگرافی پانورامیک-دندان 724

انواع رادیوگرافی پانورامیک

رادیوگرافی پانورامیک انواع متفاوتی دارند.این مورد توسط کارشناسان dandan 724 بررسی شده است. این تنوع براساس نیازهای بالینی ونوع تکنولوژی برای تشخیص تصویر سازی دسته بندی می شود. رادیوگرافی پانورامیک به انواع رادیوگرافی داخل دهانی و رادیو گرافی خارج دهانی دسته بندی می شوند. هر یک ازآن ها برای تشخیص مشکلات مربوطه و با توجه به شرایط مخصوص استفاده می شوند. هریک از آن ها با توجه به عملکرد وخروجی خاص خود پزشکان و دندان پزشکان را در معالجه بهتر یاری می کنند.

رادیو گرافی داخل دهانی

یکی از انواع دستگاه های رادیوگرافی پانورامیک رادیوگرافی داخل دهانی است. این نوع رادیو گرافی انواع مختلفی دارد یکی از آن ها رادیوگرافی تک دندان یا پری اپیکال است. برای بررسی ریشه ها باقی مانده در دهان و دندان،فک فوقانی تا فک تحتانی، ریشه تا تاج دندان مورد بررسی قرار می گیرد. رادیو گرافی دندان بایت نیزازنوع رادیو گرافی داخل دهانی است که برای بررسی پوسیدگی دندان،تاج های دندان واستخوان های اطراف استفاده می شود.این روش برای تشخیص پوسیدگی های بین دندانی کاربرد زیادی دارد.یکی نوع دیگررادیوگرافی دندان اکلوزال است که ناهنجاری های آناتومیک  را در بالا و پایین دهان به خوبی مشاهده می کند.

رادیوگرافی خارج دهانی

رادیوگرافی پانورامیک یک رادیو گرافی خارج دهانی است. اول دستگاه به دور سر بیمارمی چرخد و در این حین ازتمام دندان ها قسمتی از مفصل ها بین فک و سینوس ها عکس تهیه می شود. برای معاینه ی کلی از این روش استفاده می شود. رادیوگرافی سفالومتری یک نوع دیگر ازاین رادیوگرافی است.در این روش از یک طرف سر بیمار به طور کامل عکس می گیرند. با این روش معاینه دندان ها با هم،دندان ها با فک و ارتباطشان با جمجمه بررسی می شود. این روش مورد کاربرد ارتودینست هاست. در سی  تی اسکن دندان در جراحی زیبایی کاربرد دارد. از تصاویرسه بعدی استفاده می کند که در ایمپلنت،بررسی تومورها و کیست ها و سینوس ها استفاده می شود.

رادیو گرافی 3تنوع رادیوگرافی

تنوع در رادیو گرافی-رادیوگرافی پانورامیک
تنوع در رادیو گرافی-رادیوگرافی پانورامیک-دندان 724

نتیجه گیری

رادیوگرافی پانورامیک یک وسیله مورد استفاده پزشکان وبه ویژه دندان پزشکان است. این وسیله با استفاده از اشعه ی ایکس از دندان فک مفصل عکس برداری می کند.رادیوگرافی پانورامیک به انواع مختلف طبقه بندی می شود که با توجه به نوع نیازو تکنولوژی مورد استفاده دررادیوگرافی پانورامیک ازهرنوع استفاده می شود. با توجه به قیمت بالای تجهیزات پزشکی از نمونه های کارکرده که کیفیت مطلوبی دارند استفاده می شود. قبل از خرید هر دستگاه رادیوگرافی پانورامیک به نوع نیازها، هزینه ی نگه داری دستگاه فضای فیزیکی مورد نیاز و پشتیبانی فنی ازرادیوگرافی پانورامیک توجه کنیم.هم چنین دستگاه رادیوگرافی پانورامیک باید استاندارد باشد و حاوی مجوز باشد.

سوالات متداول:

دستگاه رادیوگرافی پانورامیک چیست و چه کاربردی دارد؟

این دستگاه برای تصویربرداری در دندان پزشکی استفاده می شود. با کمک این دستگاه می توان بیماری های دهان و دندان و فک را به خوبی تشخیص دهیم.

چه اجزایی دردستگاه رادیوگرافی پانورامیک به کار رفته است؟

دستگاه رادیو گرافی پانورامیک از سه جزء اصلی تشکیل شده است این سه جزء شامل سیستم پرتواشعه ی ایکس دستگاه حاوی کاسه و دوربین عکس برداری است.

دستگاه رادیوگرافی پانورامیک به چند دسته تقسیم می شوند؟

دستگاه رادیوگرافی پانورامیک با توجه به نوع کاربرد تکنولوزی مورد استفاده در دستگاه وموارد دیگر به دو نوع دستگاه رادیوگرافی داخل دهانی ودستگاه رادید گرافی خارج دهانی طبقه بندی می شود.

نام مقالهرادیوگرافی پانورامیک چیست؟
نام نویسندهمریم عبدی
تاریخ انتشار1403/3/16