روکش دندان چیست و چه کاربردی دارد + 4 نوع روکش
قالب گیری - روکش دندان

روکش دندان چیست و چه کاربردی دارد + 4 نوع روکش

روکش دندان یا کراون دندان (Dental Crown) بخشی از خدمات دندانپزشکی است که جایگزین تاج دندان می ­شود. روکش دندان، کلاهک سفیدی شبیه دندان است که ابتدا دندانپزشک قالب گیری کرده و هدف آن ترمیم و زیبایی است. از تجهیزات ضدعفونی کننده هنگام قالب گیری اتوکلاو نو یا اتوکلاو دست دوم است. روکش دندان یک محافظ برای دندان های پوسیده، شکسته و ضعیف است. کاربرد اصلی آن زمانی است که دندان‌های فرد تخریب شده و بخش کمی از دندان باقی مانده باشد؛ مثلا برای حفاظت از دندان‌های عصب کشی شده. اتوکلاو دستگاه مورد استفاده هنگام روکش کردن بوده که می تواند اتوکلاو نو یا اتوکلاو دست دوم دندان724 باشد.

فهرست تصاویر

روکش گذاری 1 انواع

روکش گذاری 2مزایا

روکش گذاری 3 دندان روکش شده

 

مواد تشکیل دهنده انواع روکش دندان

در این بخش به بررسی انواع مواد تشکیل دهنده روکش ها می پردازیم. روکش های دندانی انواع مختلفی دارند که از نظر مواد مورد استفاده، روش ها، مناسب بودن درمان و نیازها و بودجه افراد متفاوت است. متخصص دندانپزشکی توصیه های مفیدی به بیمار ارائه می دهد. بنابراین، درمان می تواند دقیق، موثر و در عین حال بهترین نتیجه درمانی ممکن را برای بیمار به همراه داشته باشد. تکنسین های دندانپزشکی روکش ها را از مواد مختلفی از جمله رزین، فلز و سرامیک می سازند. این روکش های دندانی با مراقبت مناسب بین 5 تا 15 سال عمر می کنند. اتوکلاو استوک دستگاه لازم جهت حفظ و نگهداری وسایل مصرفی است. می توانید از سایت دندان724 خریداری کنید.

1– روکش پی اف ام (PFM) یا فلز- سرامیک

در این روکش، هسته فلزی که وظیفه استحکام را دارد، با سرامیک پوشانده شده که سبب زیبایی و همرنگ دندان شدن می شود. روکش پی اف ام یا  فلز – سرامیک، روکش دندان قیمت مناسب است. این روکش استحکام و زیبایی دارد اما نسبت به روکش های سرامیکی ارزان تر می باشد. این روکش، زیبایی نوع تمام سرامیکی را ندارد و در برخی افراد ایجاد حساسیت به فلز می کند. ضعف اصلی این نوع روکش دندان، ساییدگی، ترک یا شکستگی دندان‌ها است. اما به دلیل شباهت ظاهری به دندان‌های اصلی و هزینه متناسب می‌تواند گزینه خوبی برای روکش دندان‌های جلو، عقب و بریج‌های بلند باشد. این روکش را برای دندان‌های انتهایی و دندان‌های آسیاب به کار می‌برند.

2- روکش ایمکس


روکش ایمکس ( E-MAX ) جدیدترین و گرانترین نوع روکش دندان هستند. این نوع روکش از سرامیک لیتیوم دی سیلیکات ساخته شده اند و به همین علت نیز فول سرامیک محسوب می شوند. به نسبت روکش زیرکونیم که ترکیبات فلز را به همراه دارد، زیبایی و دوام بیشتری دارند. جنس روکش دندان ایمکس سرامیک و شیشه هستند که به دلیل استحکام بالا، زیبایی و درخشندگی قابل توجه طرفداران بسیاری در بین بیماران و پزشکان پیدا کرده اند. این روکش برای دندان های جلویی که در زیبا سازی لبخند فرد تاثیر زیادی دارند استفاده می شود اما بدلیل شیشه ای بودن، قوی نیستند و در دندان های پشتی که برای جویدن غذاهای سفت هستند مناسب نمی باشند.

3- روکش فلزی


روکش دندان تمام فلزی از ترکیبات مختلفی مانند پلاتینیوم، کبالت، نیکل، کروم و… ساخته می شود. این روکش ها برای جویدن بسیار مناسب هستند و دیر فرسوده می شوند. این روکش ها از نظر زیبایی در پایین ترین  سطح قرار می گیرند و امروزه دیگر کاربردی نیستند. عیب این نوع روکش دندان زیبایی کمتر نسبت به روکش تمام سرامیکی به علت دیده شدن اسکلت فلزی در لبه روکش است. یکی از انواع روکش دندان فلزی، روکش هایی از جنس طلا هستند  که طرفدارن خاصی دارد. این روکش مزایایی مثل سازگاری با محیط زیست و استحکام قوی دارد. ویژگی خاص این نوع روکش این است که در طول زمان دچار تغییر رنگ نمی‌ شود.

4- روکش رزینی

از نگاه dandan724، روکش های دندان ساخته شده از رزین از جنس پلاستیک هستند. معمولا نسبت به سایر انواع روکش ها ارزان تر هستند. اما در مقایسه با روکش های (PFM) شکننده هستند و احتمال شکستن آنها بیشتر است. دندانپزشکان اغلب از رزین برای ساخت روکش های موقت استفاده می کنند. بیماران در حالی که منتظر روکش دائمی از آزمایشگاه دندان‌پزشکی هستند، شرایط دندان خود را با استفاده از روکش های رزینی بررسی می کنند. این نوع روکش ها به طور متوسط ​​سه تا پنج سال دوام می آورند.

خدمات دندانپزشکی - روکش دندان
خدمات دندانپزشکی – روکش دندان – دندان724

روکش گذاری 1 انواع

روش روکش گذاری

شما برای عمل روکش دندان به 1 یا 2 بار مراجعه به دندانپزشک یا متخصص پروتز نیاز دارد. در اولین ویزیت، دندانپزشک یا متخصص پروتز، دندان شما را با برداشتن لایه ای از سطح خارجی آن و شکل دادن به آن آماده می کند. آنها از یک بی حس کننده موضعی استفاده می کنند تا شما هیچ دردی را احساس نکنید. سپس یک کپی از شکل دندان را می گیرند. این کار را با استفاده از قالب فشرده شده یا با استفاده از یک اسکنر دیجیتال انجام داد. اطلاعات به آزمایشگاهی ارسال می شود که در آن یک تکنسین تاج دندان را متناسب با دندان شما بسازد.

  آشنایی با یونیت دندانپزشکی

آزمایشگاه همچنین می تواند روکش را با رنگ دندان های دیگر شما مطابقت دهد. روکش ساخته شده توسط دستگاه CEREC را می توان در همان روز ساخته و نصب کرد. اگر روکش در آزمایشگاه ساخته می شود، دندانپزشک یا متخصص پروتز دندان از روکش موقت برای پوشاندن دندان آسیب دیده استفاده می کند. ممکن است 2 تا 3 هفته طول بکشد تا روکش شما ساخته شود. هنگامی که روکش دائمی شما آماده شد، برای ویزیت دوم خود نزد دندانپزشک می روید. دندانپزشک یا متخصص پروتز دندان با استفاده از سیمان یا چسب دندان، روکش را در جای خود قرار می دهد.

روش CAD/CAM

تعداد قابل توجهی از دندانپزشکان از فناوری CAD/CAM (طراحی و ساخت به کمک رایانه) برای ایجاد روکش در مطب خود در حالی که منتظر هستید استفاده می کنند. این نرم افزار به دندانپزشک اجازه می دهد تا قالب های دیجیتالی دندان شما را بگیرد و سپس از آن قالب ها برای طراحی یک روکش دندانی اختصاصی شما استفاده کند. هنگامی که دندانپزشک، روکش دندان شما را طراحی کرد، فایل های تصویری را به دستگاه فرز در محل ارسال می کند. دستگاه، روکش جدید شما را از یک بلوک با جنس سرامیک خواهد ساخت. مزیت اصلی فناوری CAD/CAM این است که شما روکش دندان خود را تنها در یک بار مراجعه به مطب دریافت می کنید.

مزایای روکش دندان

عمده استفاده روکش دندان برای دندان های عصب‌کشی شده است. روکش دندان باعث بهبود مینای دندان آسیب دیده می شود. همچنین باعث بهبود ظاهر، فرم و رنگ دندان می شود. روکش گذاری یک درمان با طول کم و نتیجه سریع است. باعث محافظت از دندان پوسیده برای جلوگیری از شکستگی یا ترک‌خوردگی می شوند برای پوشاندن دندان‌هایی با پرکردگی بزرگ بسیار روش کاربردی است. برای دندان‌های بد فرم یا دندان ‌هایی که تغییر رنگ زیاد دارند نیز استفاده می شود. اگر بخواهید دندان ایمپلنت شده تان را بپوشانید، می توانید از روکش دندان استفاده کنید.

انواع روکش - روکش دندان
انواع روکش – روکش دندان – دندان724

روکش گذاری 2مزایا

معایب روکش دندان از نگاه dandan724

گاهی بعد از مدتی روکش‌ها آسیب دیده و باید ترمیم یا تعویض شوند. روکش ها دندان غیرقابل برگشت هستند؛ یعنی برای نصب باید یک لایه مینای دندان برداشته شود؛ به‌همین دلیل دیگر نمی‌توانید بعد از تراشیدن مینای دندان و نصب روکش دندان، آن را بردارید. احتمال حساسیت دندانی وجود دارد. برای نصب روکش دندان نیاز به تراش در دیواره های دندان دارد که باعث می­شود بخشی از نسج سالم دندان برای روکش برداشته شود تا بتواند ابعاد اولیه دندان را بازسازی کند. روکش دندان یک ماده خارجی و متفاوت با بافت دندان است و اگر به بهداشت آن رسیدگی نشود ممکن است پوسیدگی جدیدی در دندان ایجاد شود.

نتیجه گیری

روکش های دندانی می توانند دندان های فرسوده، آسیب دیده یا پوسیده را ترمیم کنند. انواع مختلفی از روکش های دندان وجود دارد که از مواد مختلف اعم از فلز، سرامیک، ترکیب فلز و سرامیک و رزین ساخته شده اند. نوع روکشی که برای شما مناسب است به عوامل مختلفی از جمله بودجه، ترجیحات شخصی و اهداف سلامت دهان بستگی دارد. روکش های دندان بادوام هستند، اما تخریب ناپذیر نیستند. آنها در مقطعی نیاز به جایگزینی دارند. ویزیت به موقع دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند روکش شما را برای سال های آینده در وضعیت سالمی نگه دارد. سپاس از اینکه تا انتهای مقاله از dandan724 همراه ما بودید.

روکش گذاری - روکش دندان
روکش گذاری – روکش دندان – دندان724

روکش گذاری 3 دندان روکش شده

سوالات متداول

آیا برای روکش دندان هم جایگزین وجود دارد؟
بله میتوان از پروتز، بریج دندانی، روکش های لایه نازک (Veneers) و توکاری و روکاری (Inlays and onlays) نیز استفاده کرد.

چگونه باید از روکش دندان خود مراقبت کنم؟

روزی دوبار مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، ویزیت منظم توسط دندانپزشک و خودداری از خوردن غذاهای بسیار سفت، ترد یا جویدنی شیوه های مراقبتی از روکش دندان هستند.

چه مدت طول می کشد تا بعد از عمل روکش دندان احساس بهتری داشته باشید؟

بیشتر افراد می توانند بلافاصله پس از گذاشتن روکش،فعالیت های معمول خود را از سر بگیرند. با این حال، تجربه درجاتی از حساسیت در لثه های اطراف دندان روکش شده برای چند هفته طبیعی است – به خصوص به گرما و سرما. برای کاهش درد و حساسیت می توانید از مسکن های بدون نسخه (مانند استامینوفن یا ایبوپروفن) استفاده کنید.

موضوعمزایا و معایب روکش دندان
نویسندهامیرحسین کرمی
تاریخ12/03/1403
مرجع خرید تجهیزات دندان پزشکی دست دومدندان724