رادیوگرافی تک دندان | یکی از تجهیزات فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی
رادیوگرافی تک دندان دندان 724

رادیوگرافی تک دندان | یکی از تجهیزات فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی

رادیوگرافی تک دندان | یکی از تجهیزات فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی

2 نوع از عکس برداری رادیوگرافی تک دندان | معرفی توسط دندان 724

کابرد های رادیوگرافی داخل دهانی | فروشگاه dandan724

کاربرد رادیوگراف خارج دهانی | فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی

رادیوگراف سیالوگرافی | فروشگاه دندانپزشکی

 

شکل 1 فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی

شکل 2 رادیوگرافی تک دندان

رادیوگرافی پری آپیکال (Periapical)، رایج‌ترین رادیوگرافی در دندانپزشکی است. فیلم در داخل دهان قرارمی گیرد و از دندان یا ناحیهٔ مورد نظر رادیوگرافی تهیه می‌شود.

دستگاه رادیوگرافی پری آپیکال قادر است تصاویر دقیقی از یک یا چند دندان محدود تهیه کند به گونه ای که وضعیت کامل دندان و بافت های اطراف آن را نشان دهد .

علت نامگذاری آن به عنوان پری اپیکال این است که وجود ضایعه در اطراف آپکس یا نوک ریشه را به خوبی نشان می دهد ولی از این تکنیک در بررسی لبه های Crest استخوانی اطراف دندان و همچنین پوسیدگی های بین دندانی نیز استفاده می شود .

البته در مورد اخیر ( بررسی پوسیدگی ) روش کار بایت وینگ است . از نظر محل استقرار ، دستگاه های پری اپیکال می تواند سقفی ، دیواری ، زمینی و یا قابل جا به جایی ( پایه های چرخدار ) باشند و از نظر تکنولوژی می توانند تصاویر رادیوگرافیک معمولی ( روی فیلم ) با دیجیتال تهیه کنند .

علاوه بر این، با استفاده از این عکس درمان ریشه دندان انجام می‌شود . در طول درمان ریشه دندان حداقل 4 عدد از این نوع عکس از دندان شما گرفته می‌شود . عکس اولیه که وضعیت ریشه دندان را نشان می‌دهد .

عکس دوم که طول فایل و یا سوزن را در کانال دندان شما نشان می دهد و دندانپزشک می‌تواند به طول ریشه دندان از روی این عکس پی ببرد. عکس سوم نشان می‌دهد که آیا مواد پُِرکننده ریشه ، تمام طول ریشه را پر کرده‌اند و در نهایت عکس آخر کیفیت درمان ریشه دندان را تایید میکند .

 

در این مقاله ذکر شد رادیوگرافی  فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی dandan724 اشعه کمتری دارد. ولی این مطلب به این معنی نیس که این نوع عکس برداری هیچ نوع ضرری ندارد. البته قابل ذکر است که برای کودکان و بزرگسالان ایمن است و فقط نیاز دارد که با پیش بندی محافظ از اندام های حیاتی محافظ میکند. اندام های حیاتی مانند قلب،شش ها،استخوان لگن و… . برای زنان باردار رادیوگرافی بسیار خطرناک است. اصولا از زنان باردار بخاطر اشعه ایکسی که به جنین اسیب میزند عکس برداری نمیشود. یا درصورتی که بسیار الزامی است پیش بندی به او تحویل داده میشود. که علاوه بر قرار گیری پیش بند روی اندام های حیاتی برروی شکم او قرار میگیرد. ازشکل 1 فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی دیدن فرمایید.

برای عکس برداری شما امادگی خاصی لازم نیست. فقط کافی است دهان شما تمیز باشد که مسواک زدن این مشکل را برطرف میشود.

شکل 1 فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی

2 نوع از عکس برداری رادیوگرافی تک دندان | معرفی توسط دندان 724

رادیوگراف دو نوع عکس برداری دارد. نوع اول عکس برداری داخل دهانی است که از پر استفاده ترین نوع عکسبرداری است. نوع دوم ان تصویربرداری بیرون دهان است. که برای تشخیص مشکلات فک و جمجمه به کار میرود.

  یونیت پارس طب | یونیت شیک طب | انواع یونیت دندانپزشکی

کابرد های رادیوگرافی داخل دهانی | فروشگاه dandan724

کاربرد های های رادیوگراف فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی  در ذیل نام برده شده است:

بررسی پوسیدگی دندان ، امکان بررسی ریشه دندان ، بررسی دندان درحال رشد و… .

رادیوگرافی از نوع عکس برداری داخل دهانی dandan724 میتواند از چند زاویه عکس برداری شود. یکی از زوایا سمت راست دهان است. با این radiography دندانپزشک میتواند دندان های پشت ، دندان های دوپایه و جزییات دندانهای بالا را مشاهده کند. علاوه بر این به دندانپزشکان اجازه میدهد که با توجه به تغییر وضعیت استخوان فک به مشکلات لثه پی ببرند. به این نوع radiograph داخل دهانی Byte Wing میگویند. به علت اینکه بیمار باید یک نوع شیار را درون دهان با استفاده از دندانهای راست نگه دارد. تا اشعه ایکس به خوبی در ردیف خود پخش شود.

یکی دیگر از انواع زوایای عکس برداری از سمت چپ دندان ها است. این رادیوگرفی مانند رادیوگرافی بایت وییگ است. با این تفاوت که این عکس برداری ارتفاع های دندان ها را از ریشه تا تاج را مشخص میکند. و علاوه بر ارتفاع دندان ها پایه دندانها را که به فک و لثه ها نشان میدهد. از شکل 2 رادیوگرافی تک دندان دیدن فرمایید.

از دیگر رادیوهای داخل دهانی رادیوگرافی فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی دندان 724 اکلوزال است. که سطح غیبت دندان را نشان میدهد. این رادیوگراف از رادیوگرافی دیگر بزرگتر است. این رادیوگرف سقف فک بالا یا پایین را نشان میدهد. و بستگی دارد که دندانپزشک کدام را نیاز داشته باشد.

رادیوگرافی تک دندان

رادیوگرافی تک دندان دندان 724

شکل 2 رادیوگرافی تک دندان

کاربرد رادیوگراف خارج دهانی | فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی

رادیوگراف های بیرون دهان به طریقی هستند که هنگام عکس برداری فقط یک قطعه ازradiography خارج از دهان قرار میگیرد. این رادیوگرفی علاوه بر دندانها jaws و Skull را نشان میدهد که هدف اصلی ان همین است. رادیوگرافی بیرون دهان اجزای کمتری را نسبت به رادیوگرفی درون دهانی نمایش میدهد. به همین علت است که از رادیوگرافی تک دندان برون دهان برای تشخیص پوسیدگی استفاده نمیشود.

یکی از رادیوگرف های خارج دهانی Panoramic است. این رادیوگراف یک دستگاه اضافه تر دارد که پشت سر بیمار قرار میگیرد. و اشعه از پشت سر وارد میشود و بیمار به هیچ عنوان نباید تکان بخورد. زیرا اشعه ایکس در این حالت در یک ستون خاص حرکت میکند و یک ردیف خاص را عکس برداری میکند.

از دیگر رادیوگراف های برون دهانی Cephalometry است. این رادیوگرافی اکثرا برای متخصصان ارتودنسی استفاده میشود. در ارتودنسی متخصصان نیازمند مشاهده رابطه میان فک و دندان میباشند. که این رادیوگرافی همین کار را انجام میدهد.

رادیوگرفی cone از دیگر عکس برداری برون دهانی است. این نوع رادیوگرافی نسبت به رادیوگراف های دیگر اشعه ایکس بیشتری استفاده میشود. اما در مقایسه با سیتی اسکن ها خطر و اشعه کمتری دارد.

رادیوگراف سیالوگرافی | فروشگاه ابنترنتی تجهیرات دندانپزشکی

نوع دیگر رادیوگرفی ، رادیوگرافی Sialography است. در این رادیوگرافی تک دندان به غدد بزاقی رنگ هایی وارد میشود. این رنگ ها درون نوارهای رادیوگرافی مشخص میشود. و دندانپزشک با توجه به این عکس مشکلات غدد بزاق را رفع میکند.

اگر چه تشعشع پراکنده در اطراف یونیت های رادیوگرافی دندان حداقل است ، Dental و تکنیکهای Dentalبا رعایت توصیه های تولید کننده جهت محافظت از اشعه در هنگام کار با یونیت رادیوگرافی دندان می بایستی از تماس غیر ضروری با اشعه x پرهیز کنند .

شما میتوانید بقیه اطلاعات درمورد  رادیوگراف را  در مقالات بعدی مشاهده کنید.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی دندان 724 یک فروشگاه معرفی تجهیزات دندانپزشکی است. مدیریت این فروشگاه تحت سرپرستی اقای یوسفیان میباشد. شما در این فروشگاه میتوانید تجهیزات مورد نظرتان را بپسندید و درخواست خرید دهید.